Příští rok spolu budou dvacet let. V manželství to není až tak významné výročí, ale když se k tomu přičte i společné působení v jedné firmě, jsou Radka Prokopová a František Fabičovic bezesporu neobvyklý pár. Z malé garážové firmy se jim podařilo vybudovat společnost Alcaplast, která je předním dodavatelem sanitární techniky a dosahuje více než miliardového obratu.
"Oba jsme si podobní v tom, že jsme tvůrci. Děláme s plným nasazením, nechceme nic odbýt, jdeme do všeho naplno, věnujeme byznysu maximum času a energie," říká Radka Prokopová, která si po svatbě ponechala své původní příjmení.
V řadě oblastí jsou však zcela rozdílní, což právě v podnikání nebylo na škodu. Výborně se totiž doplňují. Fabičovic se stará o provoz, výrobu, Prokopová o obchod. Muž se pohybuje trochu v oblacích, přichází s nápady, jak a kam firmu dál posunout, a žena realisticky zůstává nohama na zemi a počítá. Ovšem konečné rozhodnutí o investicích je prý společné. "Já to obvykle vymyslím, přijdu s nějakým novým nápadem, co by se mělo udělat, a pak to manželka schválí," usmívá se Fabičovic s tím, že to schválení si musí někdy vybojovat. Ale umí i ustoupit.
Ze začátku jsme si mysleli, že nám bude stačit 80 lidí. A tak že vydržíme do důchodu.
"Ve firmě nejsme manželé, ale společníci. Manžel má vždy vizi. Ví, co je třeba pořídit, jaké stroje. To já nevidím. Jsem víc spojená s obchodem, zda se nám výrobky podaří uplatnit na trhu a v jakém horizontu," doplňuje Prokopová, která v podniku zastává post generální ředitelky.
Dnes sedmačtyřicetiletá Prokopová začínala podnikat v Praze. Po absolvování Vysoké školy ekonomické si v roce 1993 založila firmu na pořádání večírků. Už tehdy bylo zřejmé, že je vysloveně organizační typ. S budoucím partnerem se seznámila, když jednu z akcí zorganizovala na Moravě, kde Fabičovic žil. Nakonec se za ním odstěhovala do Břeclavi. Od počátku bylo jasné, že byznys orientovaný na metropoli nebude na malém městě fungovat. "Nevěděla jsem, kde se tam nechat zaměstnat, a nic nedělat nebylo mým cílem. Společná práce tedy byla logickým krokem. Tak jsem začala řídit obchod, protože v tom už jsem měla zkušenosti," vzpomíná Prokopová.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111