Návštěvníci letních hudebních festivalů, gastronomických akcí nebo pivních slavností se letos mohou setkat s poněkud schizofrenní situací. Pokud si u stánku s občerstvením koupí plechovku piva, měli by k ní dostat účtenku s fiskálním kódem. Když si však u téhož prodejce dají pivo v nevratném kelímku, stánkař tržbu evidovat nemusí.
Přestože zapojení do elektronické evidence tržeb má být v budoucnu povinné prakticky pro všechny prodejce přijímající hotovost nebo platební karty, pro letošní sezonu to ještě neplatí. Důvodem je zavádění EET v etapách. Zatímco stravovací služby nebo maloobchod do EET "spadly" už od letošního března, prodejci vlastních výrobků nebo občerstvení určeného k okamžité spotřebě budou evidovat až od příštího roku. Právě kvůli tomu ovšem vzniká řada nejasností.
Posezení nemáme, neevidujeme
Pořadatelé letos neočekávají problémy. "Pořádání kulturních akcí spadá až do 3. fáze elektronické evidence tržeb, takže v letošním roce se nás samotných tolik netýká," tvrdí pořadatel jednoho z největších českých festivalů Rock for People Michal Thomes. Jinými slovy, pořadatelé nemusí evidovat tržby za prodané vstupenky.
Nejasnosti panují hlavně u stánků v areálech. Problém spočívá v definici toho, co není a co už je stravovací služba. "Pokud prodejce nabízí stravování jako dodání zboží, nemá vlastní posezení a zákazník si jídlo odnáší, sní ho "na stojáka" nebo ve společném zázemí pro všechny stánky, vztahuje se na něj EET až od 1. března 2018. Pokud má ke stánku vlastní posezení, jídlo servíruje na talíře nebo zajišťuje obsluhu, pak jde o stravovací službu, která spadá do EET," vysvětluje mluvčí finanční správy Petra Petlachová. Zároveň upozorňuje, že kontroly zaměřené na EET se nevyhnou ani festivalům.
Pořádání kulturních akcí spadá až do třetí fáze EET. Sami organizátoři proto letos nečekají problémy.
Jak se s pravidly popasovali organizátoři? "Prodejci občerstvení na našem festivalu vlastní posezení nemají. Tím pádem se jich letos povinnost EET netýká," vysvětluje pořadatel metalového festivalu Brutal Assault Martin Brzobohatý. Jiní pořadatelé spoléhají na to, že se s EET popasují sami stánkaři. "Řešení EET necháváme na samotných prodejcích," konstatuje pořadatel Rock for People Michal Thomes.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později