Je to jako povodeň, která rok co rok navštěvuje stejná místa. V onen pátek (den po Dni díkůvzdání − jímž bývá čtvrtý listopadový čtvrtek) se otevřou stavidla, respektive dveře obchodů, a dovnitř vrazí proud zákazníků lačnících po slevách. A v obchodech nechají na miliardy dolarů. Letos někteří experti odhadují, že Američané za prodloužený víkend mezi Black Friday a Cyber Monday utratili až šedesát miliard dolarů. Nákupní sezona, která neoficiálně začíná po Dni díkůvzdání a po úvodním "čtyřdenním soustředění" pak trvá až do Vánoc (a s povánočními slevami prakticky i po nich), podle některých odhadů může přinést až čtyřicet procent celkových ročních tržeb amerických obchodníků. A tato čísla jsou jen malým odleskem toho, k čemu dokázal Číňany vybičovat šéf Alibaby Jack Ma se svým Singles Day. V době on-line reklamy se navíc nákupní svátky rychle šíří do dalších zemí, a Američané tak fakticky bojují s Číňany, kdo z nich prosadí svůj model. Američané mají na své straně kulturní tradici, Číňané dynamiku a objem.
Všichni nakupují jako šílení
Podle některých výkladů kořeny sahají až do devatenáctého století, oficiálně je Black Friday definován jako spouštěč vánoční nákupní sezony od poloviny 20. století. Americké obchodní domy měly po Dni díkůvzdání déle otevřeno a nabízely zákazníkům slevy. S příchodem internetu a prodejců jako Amazon nicméně tato tradice získala nový impulz. A kolem Black Friday se rozjela aura výjimečného dne, který zajímá celou společnost. Takže obchodníci se předhánějí ve slevách i marketingových aktivitách, obchodní domy v delší otevírací době, média v referování o kuriozitách a blogeři v sestavování seznamů nejvýhodnějších nákupů. A všichni nakupují jako šílení. Existují dokonce studie, podle kterých se někteří Američané na černý pátek připravují už od konce září. Prostě procházejí obchody, ať již fyzicky, nebo on-line, a vytvářejí seznamy potenciálních nákupů, které podle výše slev na konci listopadu realizují. Obchodníci se tomuto trendu přizpůsobují a třeba Amazon zdůrazňoval černopáteční slevy už od začátku listopadu. Podle expertů je tento trend důsledkem posilování pozice e-shopů, především Amazonu, jehož marketingová síla už je tak vysoká, že ostatní obchodníci musí stále složitěji hledat prostor, aby na svou nabídku dokázali upozornit dříve.
To, co vypadá jako skvělý deal pro zákazníky, má ovšem i odvrácenou stranu. "Nakupující si myslí, že to oni jsou lovci nejlepších cen, ale ve skutečnosti je to právě naopak. Oni jsou tou lovnou zvěří," tvrdí Christine Romansová, která sleduje retail pro CNN, s tím, že obchodníci se snaží (a pomocí šílenství během černého pátku úspěšně) z nakupujících vytáhnout víc peněz než oni sami plánovali, a především si je zaháčkovat dlouhodobě. Takže nejčastější rada, kterou zákazníkům média připomínají, je: Neberte žádné kreditní karty do obchodů.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později