Svolávání dieselových vozů skupiny Volkswagen postupuje pomaleji, než se čekalo. V Česku se má úprava softwaru týkat 160 tisíc vozidel s naftovými motory řady EA 189, z toho necelých 100 tisíc škodovek. Jak ale uvádí mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold, výzvu k návštěvě servisu dosud dostali uživatelé 50 tisíc aut, z čehož 30 tisíc připadá na Škodu.
V případě mladoboleslavské automobilky obdrželi vyrozumění majitelé vozů Superb, Octavia a Yeti s dvoulitrovými vznětovými motory. Zbývají motory 1,2 TDI a 1,6 TDI, které se montovaly i do modelů Roomster, Rapid a Fabia II. "Příprava řešení je ve finálním stadiu," uvádí mluvčí Škody Vítězslav Pelc s tím, že zákazníci budou informováni do konce roku.
Hlavním důvodem, proč akce postupuje pomalu, je skutečnost, že jde o auta vyráběná v letech 2009 až 2015, která mají celou řadu variant. Úpravu každého konkrétního modelu musí homologační instituce zkontrolovat a schválit zvlášť. Nejde přitom jen o jednotlivé motory, ale rovněž o jejich kombinace s různými převodovkami, systémem pohonu, klimatizačními jednotkami a podobně. Počet možných variant se u každého jednotlivého modelu počítá na desítky, celkově na stovky. Dotyčná auta přitom dávno nejsou ve výrobě. Automobilka je v první řadě musí někde sehnat. K tomu využívá síť dealerů, kteří vykupují ojetá vozidla. Následně se auto repasuje, dostane například nové pneumatiky. Pak teprve může firma automobil softwarově upravit, otestovat a výsledky nechat prověřit homologačním orgánem.
Do servisu se dostavuje 30 až 40 procent vyzvaných českých majitelů − jde hlavně o firmy.
V tomto bodě je Škoda v komplikovanější situaci než Volkswagen, protože evropskou homologaci škodovek schvalují ve vzdálené Velké Británii, zatímco VW si dává auta homologovat v Německu. Důvod je historický. Když se Škoda potýkala se svou východoevropskou pověstí, rozhodla se jí čelit tím, že si nové modely začala dávat schvalovat nikoli doma, nýbrž ve Velké Británii. Tento krok měl zvýšit mezinárodní prestiž značky a usnadnit průnik na další trhy, kde britskou zkušebnu respektují. S aférou Dieselgate ani s důsledky současné anglické brexitové nálady tehdy nikdo nepočítal. Nyní se ovšem Škoda kvůli tomu dostává poněkud do zpoždění: VW již v Česku svolává i některá auta s motory 1,2 TDI (na druhou stranu má větší počet modelů, takže očekává, že servisní akci rozloží až do podzimu 2017).
Neupravená auta mohou dále jezdit
Zkušenosti koncernových značek jsou podobné v tom, že do servisu se k bezplatné úpravě softwaru zatím dostavilo 30 až 40 procent oslovených českých zákazníků, a to většinou z řad firem.
Servisní zásah není v Evropě povinný. Škoda Auto v dopisu majitelům uvádí, že vozidlo je nadále "bezpečné a způsobilé k provozu", byť bylo vybaveno softwarem, který při laboratorních zkouškách optimalizuje hodnotu oxidů dusíku. Značná část soukromých majitelů proto na apel nereaguje a s neupraveným autem jezdí dál.
V Německu je situace odlišná, neboť tamní privátní majitelé vozů tohoto stáří jsou zvyklí navštěvovat značkový servis. Úpravu "chybového softwaru", která trvá 30 až 60 minut, spojí s roční prohlídkou či přípravou vozidla na zimu. V Česku naproti tomu řada soukromých majitelů dává při výměně oleje či pneumatik přednost levnějším dílnám.
Mezi motoristy se navíc objevují obavy, zda úprava nevede ke zhoršení vlastností auta. Škoda proto v dopise majitelům sděluje, že "opatření nebudou mít vliv na výkon, točivý moment, akustiku, emise a spotřebu".
Podle mluvčího Vítězslava Pelce neobdržela firma žádné stížnosti, že by se vlastnosti auta po úpravě zhoršily. A jak uvádí provozní ředitel autobazarů AAA Auto Petr Vaněček, aféra se u nás prakticky neprojevuje ani při prodeji ojetých aut.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 30 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později