Mladý podnikatel David Rusňák začínal od nuly. Jeho skupina DRFG ale v poslední době roste rychle. Během uplynulých dvou let se objem aktiv zvýšil z půl miliardy na více než dvě miliardy. "Stále vidím prostor pro skokový růst," říká zakladatel skupiny DRFG David Rusňák. Nyní rozjel nákupy lékáren a poskytovatelů internetu. Chce však také nakupovat obchodní centra nebo prodejny řetězce Penny Market.
Skupinu DRFG jste založil v Brně. Je to dobré místo pro rozjezd podnikání?
Nepochybně. Brno má perfektní polohu, takže se rychle dostanete do Rakouska, na Slovensko, ale i do Prahy, pokud tedy zrovna nejsou problémy na D1. Máme tady řadu vysokých škol s velmi kvalitními absolventy. A za další výhodu Brna považuji i jeho regionálnost a malost. Navázat kontakty není tak složité jako v Praze. Na druhé straně lze ale podnikání stejně dobře rozjet i v řadě jiných měst v Česku. Úspěch v byznysu závisí hlavně na dobrém nápadu, silné myšlence a snaze něco udělat a změnit.
Co odstartovalo rychlý růst vašeho byznysu?
Zlom nastal v roce 2012. Přijetí novely zákona o dluhopisech umožnilo, že jsme je mohli začít vydávat. Najednou se nám otevřela cesta k transakcím, na které jsme předtím neměli peníze.
Během posledních dvou let se objem aktiv vaší skupiny zvýšil z půlmiliardy na více než dvě miliardy korun. Může růst pokračovat podobným tempem?
Stále vidíme prostor pro skokový růst. Nejvýraznější bude asi v oblasti nemovitostí, kam jsme zatím investovali i nejvíce peněz. Velmi důležité jsou pro nás také naše investiční podílové fondy. Jinak chceme dál růst a expandovat hlavně v telekomunikacích, energetice a ve zdravotnictví, tedy všude tam, kde už se pohybujeme nyní.
Na co se chcete v oblasti nemovitostí zaměřit?
Zajímají nás hlavně komerční prostory - obchodní a retailové plochy, o něco méně pak sklady a okrajově kanceláře. Většinu v našem portfoliu mají už dnes obchodní plochy a tento typ nemovitostí chceme skupovat i nadále.
V Česku začíná být přebytek obchodních center. Je výnosné se jim věnovat?
Některá obchodní centra budou mít v příštích letech potíže. Ostatně už nyní dostáváme řadu nabídek na odkup. Majitelé se center většinou chtějí zbavit ve chvíli, kdy blízko roste silnější konkurence a je jasné, že o nájemníky bude potřeba bojovat nebo se o ně s někým dělit.
Ale tenhle typ nemovitostí nás nezajímá. Kupujeme budovy, které lze pronajmout diskontním řetězcům a prodejnám v jejich sousedství. K našim nájemcům patří Jysk, Decathlon, Mountfield, Okay Elektro, KiK a další. Tam významný propad ani s případným příchodem krize nečekáme. Trendem v této oblasti je, že obchodní řetězce, které své prodejny dosud vlastnily, se jich zbavují a stávají se pouze nájemníky. Nedávno své obchody nabídla k prodeji Ikea. Majetek rozprodávají i někteří potravináři, třeba Tesco.
Takže se vám otevírají další příležitosti?
Přesně tak. Nyní například řešíme převzetí některých prodejen společnosti Penny Market.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později