Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Operativní leasing pro fyzické osoby pokračuje v tažení Českem. Zatímco donedávna platilo, že výrazně nejlevněji vyšel vůz tomu, kdo si na něj předem našetřil, současná nabídka operativního leasingu tento rozdíl téměř stírá.
"Operativní leasing pro fyzické osoby změnil myšlení Čechů," tvrdí Joachim Ewald, jednatel firmy Volkswagen Financial Services. "Dříve chtěl každý auto vlastnit, nyní je stále více těch, kteří vůz sice chtějí využívat, ale nepřejí si mít s jeho provozem příliš starostí," dodává.
Hlavní výhodou je z hlediska zákazníka skutečnost, že nepotřebuje předem téměř nic naspořit. Většinou stačí přinést dva doklady totožnosti, potvrzení o příjmech za poslední tři měsíce, u drahých typů také výpis z účtu. Leasingová firma si zájemce prověří v registru dlužníků. A po zaplacení první měsíční splátky nájmu může jet.
Tento způsob financování je rozšířený například v Německu. Tam bylo loni celkově registrováno 3,2 milionu nových aut, přičemž téměř 340 tisíc připadalo na operativní leasing pro fyzické osoby. U nás má operativní leasing pro fyzické osoby oproti Německu jen zhruba poloviční podíl na celkovém trhu, ale automobilky by jej chtěly rozšířit. Tento způsob financování jim zajišťuje, že v krátké době budou mít příležitost umístit na trhu další auto. Zároveň si připoutávají motoristu ke svému servisu, značkovým dílům a k poskytovatelům služeb. Firmy se proto v poslední době předhánějí ve vyzdvihování výhod této nabídky.
Zájemce o Octavii, jež je nejžádanějším modelem na českém trhu, vynaloží v případě plateb v hotovosti za tři roky téměř 577 tisíc korun, zatímco na operativním leasingu zaplatí jen 313 tisíc korun. V tom prvním případě mu však zůstane auto ve vlastnictví a může mu ještě zhruba 12 let dobře sloužit. Nebo je lze prodat. Průměrná očekávaná hodnota tři roky staré Octavie je sice 238 tisíc, ale to je způsobeno firemními a "leasovanými" vozidly. Auto od prvního majitele, který celkově ujel méně než 60 tisíc kilometrů, bude mít tržní hodnotu vyšší, asi 280 tisíc korun. I tak se ale finanční rozdíly mezi "hotovostí" a operativním leasingem značně snížily.
Cenová atraktivita operativního leasingu spočívá hlavně v tom, že v jednotlivých splátkách není rozpuštěna celá hodnota auta, nýbrž jen rozdíl mezi cenou, za kterou leasingová firma vůz koupila, a očekávanou částkou, kterou získá, až ho nakonec prodá. Leasingová firma přitom nakupuje auta levněji. Množstevní slevu má také v servisu, rovněž pojištění dokáže sjednat výhodně. Aby si leasingová firma byla jistá, že vrácený vůz půjde dobře prodat, omezuje ve smlouvě počet ujetých kilometrů většinou na 20 tisíc ročně. V případě tříleté smlouvy jde tedy o 60 tisíc kilometrů. Za každý další ujetý kilometr se doplácí obvykle 1,5 až 2 koruny.
Omezen bývá také okruh lidí, kteří smějí vůz řídit, a to na rodinné příslušníky a osoby blízké. Zapomenout také můžete na to, že si automobil svobodně dovybavíte. Navíc u některých značek je dosud nabídka vozidel omezena jen na některé modely a provedení. Problém může nastat i při vracení: za poškozené čalounění, rýhy či promáčkliny se platí.
Výhodou operativního leasingu je, že se společnost stará o servis a pojištění. Motorista však většinou smí cestovat jen po Evropské unii a několika dalších státech. Navíc není leasing jako leasing. Firmy obvykle mají několik typů smluv a občas je modifikují, takže si nikdo nemůže být jistý, že získá stejné podmínky, jakých dosáhl kolega.
Nabídky je proto dobré dobře prostudovat a vyžádat si jich větší množství. Například Citroën přišel s možností vybrat si svobodně jakýkoliv model s jakoukoliv výbavou. "Nabízíme dobu trvání mezi dvěma a pěti roky, množství kilometrů od 40 tisíc do 200 tisíc, verzi bez služeb či takzvaný full service, kdy se klient o nic nestará," říká mluvčí českého Citroënu Lenka Martinová. Rovněž Radka Matthey ze zastoupení Peugeotu zdůrazňuje, že firma nabízí operativní leasing na všechny modely a v jakékoliv úrovni výbavy. Ford může nabídnout operativní leasing na všechny typy od malého modelu Ford Ka až po Mustang.
Existuje poměrně široká nabídka vozů BMW a Audi, případně Maserati a Ferrari. Také u firmy Hyundai mají klienti privátního operativního leasingu největší zájem o relativně velký model i30 kombi. "Typickými zákazníky jsou muži středního věku, kteří z hlediska příjmu patří do středních a vyšších kategorií a bydlí v krajském městě," uvádí Petr Plocek z firmy UniCredit Bank, jež zajišťuje pro značku Hyundai finanční služby.
Operativní leasing však není jedinou výhodnou cestou k vysněnému autu.
* Jak chytře koupit automobil?
* Kde se po něm poohlédnout?
* Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých způsobů platby?
* A na co si dát pozor při nákupu ojetin?
Odpovědi najdete v novém čísle týdeníku Ekonom. Aktuální Ekonom si můžete objednat i přes SMS. Číslo je ke stažení také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.