Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Novým generálním ředitelem firmy AvtoVAZ se stává Nicolas Maure, jenž přichází z rumunské Dacie. Dosavadní šéf největší ruské automobilky Bo Inge Andersson nedokázal čelit potížím, které výrobce aut značky Lada v poslední době pronásledují.

Ztráta ruské firmy se v loňském roce ztrojnásobila na rekordních 74 miliard rublů (26 miliard korun). Na vině je především dramatický propad prodeje v Ruské federaci.

Celkový prodej nových osobních automobilů v Rusku se v loňském roce snížil o 36 procent na 1,6 milionu kusů. Samotná Lada ztratila "jen" 31 procent a v Rusku prodala 269 tisíc aut (celkově jich přitom vyrobila 466 tisíc).

Pod vedením dosavadního švédského manažera připravila firma docela atraktivní modely Lada Vesta a Lada XRAY. Jenže ruskou ekonomiku drtí klesající cena ropy. Většina Rusů má tedy nyní úplně jiné starosti, než zvažovat, jaký si pořídí automobil.

"Zůstáváme optimističtí ohledně dlouhodobých vyhlídek ruského trhu i firmy AvtoVAZ," prohlásil přitom Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan. Představitel majoritního akcionáře se patrně spoléhá na skutečnost, že tentokrát přichází do ruské automobilky muž, který uspěl v rumunské Dacii, zatímco Bo Inge Andersson v minulosti řídil nepříliš úspěšný Saab a navíc neměl ani ponětí, jak to chodí na Východě. Jenže problémy, se kterými se bude muset Nicolas Maure vypořádat, jsou mnohem hlubší než ty, s nimiž zápolil na Balkáně.

Dacia není závislá jen na svém domácím hřišti, zatímco pro Ladu je ruský trh naprosto klíčový. Naděje na rychlé zotavení poptávky v Rusku jsou přitom mizivé. Pokud má Lada přežít, musí Rusům nabídnout také levnější vozy. V této souvislosti by ovšem Nicolas Maure mohl vytáhnout jeden trumf z rukávu: Dacia totiž chystala malý model odvozený od Renaultu Twingo předchozí generace, jehož cena by v přepočtu na koruny začínala na částce kolem 140 tisíc korun. A v nabídce značky Lada už dnes jsou některé vozy, které byly původně zkonstruovány pro Dacii.

Druhou možností je více exportovat. Jenže švédský manažer nahradil některé nepružné ruské dodavatele západními, a devalvace způsobila, že dovážené díly nyní auta značky Lada příliš zdražují. Firma navíc některé zahraniční trhy vyklidila, ačkoli ji k tomu nic nenutí.

Automobilka vyrábí i vozidla splňující současné evropské normy; nabízí je v Německu či v Maďarsku. Ale v České republice není jasné, kdo bude importérem, respektive kdo dovozní firmu povede. Takže se tu už několik měsíců nedostalo do prodejen ani jedno nové osobní auto značky Lada.

Řešení situace v Česku však asi bude pod rozlišovací schopností nového šéfa automobilky. Jeho prvořadým úkolem bude uklidnit rozhořčené ruské zaměstnance i dodavatele. A také přivést k dohodě oba akcionáře (vedle aliance Renault-Nissan má podíl v automobilce státní společnost Rostech). Protože bez jejich finanční pomoci firma zkolabuje.

Související