Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Novým generálním ředitelem firmy AvtoVAZ se stává Nicolas Maure, jenž přichází z rumunské Dacie. Dosavadní šéf největší ruské automobilky Bo Inge Andersson nedokázal čelit potížím, které výrobce aut značky Lada v poslední době pronásledují.
Ztráta ruské firmy se v loňském roce ztrojnásobila na rekordních 74 miliard rublů (26 miliard korun). Na vině je především dramatický propad prodeje v Ruské federaci.
Celkový prodej nových osobních automobilů v Rusku se v loňském roce snížil o 36 procent na 1,6 milionu kusů. Samotná Lada ztratila "jen" 31 procent a v Rusku prodala 269 tisíc aut (celkově jich přitom vyrobila 466 tisíc).
Pod vedením dosavadního švédského manažera připravila firma docela atraktivní modely Lada Vesta a Lada XRAY. Jenže ruskou ekonomiku drtí klesající cena ropy. Většina Rusů má tedy nyní úplně jiné starosti, než zvažovat, jaký si pořídí automobil.
"Zůstáváme optimističtí ohledně dlouhodobých vyhlídek ruského trhu i firmy AvtoVAZ," prohlásil přitom Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan. Představitel majoritního akcionáře se patrně spoléhá na skutečnost, že tentokrát přichází do ruské automobilky muž, který uspěl v rumunské Dacii, zatímco Bo Inge Andersson v minulosti řídil nepříliš úspěšný Saab a navíc neměl ani ponětí, jak to chodí na Východě. Jenže problémy, se kterými se bude muset Nicolas Maure vypořádat, jsou mnohem hlubší než ty, s nimiž zápolil na Balkáně.
Dacia není závislá jen na svém domácím hřišti, zatímco pro Ladu je ruský trh naprosto klíčový. Naděje na rychlé zotavení poptávky v Rusku jsou přitom mizivé. Pokud má Lada přežít, musí Rusům nabídnout také levnější vozy. V této souvislosti by ovšem Nicolas Maure mohl vytáhnout jeden trumf z rukávu: Dacia totiž chystala malý model odvozený od Renaultu Twingo předchozí generace, jehož cena by v přepočtu na koruny začínala na částce kolem 140 tisíc korun. A v nabídce značky Lada už dnes jsou některé vozy, které byly původně zkonstruovány pro Dacii.
S Čapím hnízdem přišel Babiš o nádech nevinnosti. Koalice jej přesto musí podržet - čtěte ZDE
Daň z vousů, moči i lidské duše. Dějiny jsou plné absurdních poplatků - čtěte ZDE
Druhou možností je více exportovat. Jenže švédský manažer nahradil některé nepružné ruské dodavatele západními, a devalvace způsobila, že dovážené díly nyní auta značky Lada příliš zdražují. Firma navíc některé zahraniční trhy vyklidila, ačkoli ji k tomu nic nenutí.
Automobilka vyrábí i vozidla splňující současné evropské normy; nabízí je v Německu či v Maďarsku. Ale v České republice není jasné, kdo bude importérem, respektive kdo dovozní firmu povede. Takže se tu už několik měsíců nedostalo do prodejen ani jedno nové osobní auto značky Lada.
Řešení situace v Česku však asi bude pod rozlišovací schopností nového šéfa automobilky. Jeho prvořadým úkolem bude uklidnit rozhořčené ruské zaměstnance i dodavatele. A také přivést k dohodě oba akcionáře (vedle aliance Renault-Nissan má podíl v automobilce státní společnost Rostech). Protože bez jejich finanční pomoci firma zkolabuje.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



