Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Mladoboleslavská automobilka ještě nikdy toto ocenění nezískala, což se může zdát poněkud nespravedlivé. Mezi laureáty totiž najdeme modely, které na trhu neuspěly, protože buď byly příliš drahé, nebo trpěly značnou poruchovostí. A také značky, jež celkem záhy po získání prestižního ocenění zanikly (například Simca, Rover či NSU).

Jenže typy Škoda 1000 MB, Škoda 100 a Škoda 120 byly oproti konkurenci prostě zastaralé a objektivně žádnou šanci neměly. V případě vydařené Škody Favorit z roku 1987 ještě sehrála roli špatná image celého východního bloku.

I po vstupu koncernu VW do mladoboleslavské automobilky přitom brzdí aspirace škodovek skutečnost, že hlavní slovo mají volitelé z velkých motoristických zemí, hlavně z Německa. Loni se tak stal vítězem Volkswagen Passat, a to poněkud snižuje naději, že by letos mohl vyhrát jeho český příbuzný Superb, byť by si to Škoda objektivně zasloužila.

Přiznejme ale porotcům, že někdy se trefili naprosto přesně. Za zmínku stojí například Fiat 128 z roku 1969. První Fiat s pohonem předních kol, který Němcům posloužil jako inspirace při vývoji modelu VW Golf. Vyráběl se i ve variantě kombi (Fiat 128 Familiare), se kterou je spojena jedna zajímavost. Když si italští novináři ke konci 80. let udělali analýzu registru vozidel, zjistili, že tento model drží rekord v tom, jak dlouho slouží prvním majitelům. Lidé se tohoto auta prostě nezbavovali.

Fiat 128 Familiare přitom nebyl levný, majiteli tedy byli relativně zámožní lidé, kteří by si jistě mohli dovolit vůz třeba po osmi letech vyměnit. Jenže se jim zřejmě zdálo, že žádné další auto už nedokáže zkombinovat kompaktní vnější rozměry (šířka jen 1,59 metru, což bylo pro provoz v úzkých uličkách italských historických měst velkou výhodou) s dostatkem pohodlí pro pět cestujících a velkým zavazadlovým prostorem.

Začátkem 70. let se přitom podobných malých vozů kombi prodávalo hned několik. Například Audi A 60 Variant, Austin 1300 Countryman, Ford Escort Estate, Innocenti Mini T, Saab 95 Station Wagon, Mini Clubman Estate či Morris 1300 Traveller.

Z dnešního pohledu je na nich divné, že mívaly jen tři dveře, podobně jako třeba východoněmecký Trabant 601 Universal. Mělo to ale logiku, protože se předpokládalo, že vzadu budou cestovat děti, přičemž na zadních sedadlech ještě nebyly bezpečnostní pásy a u dveří hrozilo, že by se mohly otevírat.

Po třídveřovém kombíku by dnes už asi toužil málokdo, ale auta, která by byla kompaktní a zároveň prostorná, na trhu chybějí. Padla za oběť snaze vzbuzovat emoce, zaujmout dynamickými tvary, prolisy a dalšími kudrlinkami.

Související