Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Skupina Volkswagen zaznamenala loni první pokles prodeje od roku 2002, a to o dvě procenta. Samotná značka VW vykázala za celý rok pokles o 4,8 procenta, a v prosinci, kdy již na prodej nových aut plně doléhal emisní skandál "Dieselgate", ztratila meziročně 7,9 procenta.
Trh USA, kde skandál propukl a má nejvážnější průběh, sice hraje v celkových tržbách Volkswagenu okrajovou roli, ale dokud tam VW svou situaci nevyřeší, nebude mít před sebou jistou budoucnost. Situace se přitom nelepší. Jednání automobilky a americké Agentury pro ochranu životního prostředí skončilo bez dohody.
Kalifornský úřad pro čisté ovzduší odmítl plán Volkswagenu na svolání vozů vybavených softwarem, který umožňuje manipulovat s údaji o emisích, protože podle úředníků byl návrh automobilky nedostatečný.
Šéf VW Matthias Müller během návštěvy USA prohlásil, že skandál představuje technický, nikoli etický problém; vyvolal tím však jen další vlnu kritiky. Evropská investiční banka pozastavila poskytování dalších úvěrů Volkswagenu. Banka nyní zkoumá, zda podnik peníze z dřívějších půjček nepoužil na falšování údajů o emisích.
K hromadné žalobě plánované v Evropě proti německé automobilce se již připojilo 60 tisíc majitelů aut. Kritizují zejména rozdílný přístup k zákazníkům ve Spojených státech a Evropě.
Odlišnému postupu se však nelze divit, protože předpisy, situace a hrozící sankce se v Evropě od USA výrazně liší. Podivovat se však lze nad tím, že ani čtyři měsíce po vypuknutí skandálu, o jehož reálné hrozbě přitom vedení VW vědělo zhruba rok, se veřejnost nedozvěděla několik prostých, ale zásadních informací: Kdo to celé vymyslel a na čí pokyn, kdo to odzkoušel, schválil, kdo z nejvyšších šéfů o tom věděl a jak reagoval.
Dokud toto nebude jasné, nemůže VW doufat, že se plně obnoví jeho postavení na trhu. Ledaže by podobný skandál propukl u konkurence a ta také mlžila, v což zřejmě v sídle koncernu VW tajně doufají.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



