Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Mladoboleslavská Škoda nebyla do roku 1991 perlou českého průmyslu. Než do ní vstoupil Volkswagen, šlo z evropského hlediska o nepříliš významnou automobilku s jedinou modelovou řadou. Ta sice byla kvalitní, ale na další investice scházely peníze. Už předlistopadové vlády proto tušily, že bez nějaké spolupráce se Západem to v případě osobních aut do budoucna nepůjde.

Volkswagen přišel v rámci privatizačního procesu s bezkonkurenční nabídkou. Obě strany byly na tento „sňatek“ v roce 1991 dobře připravené a oběma přinesl prospěch, avšak české straně o něco větší. Automobilka výrazně zvýšila produkci. Stal se z ní hlavní český vývozce a její úspěch přitáhl další investory.

Volkswagen nepředal do Škody jen technické a obchodní znalosti, ale také civilizovanou firemní kulturu. Její součástí je, že se i řadovým zaměstnancům za kvalitní práci dobře platí a že věk či nemoc nejsou automatickým důvodem k vyhazovu. Češi tedy nemohou mít ze současných problémů Volkswagenu žádnou radost.

Navíc je možné, že koncernové dieselové motory splňovaly evropské normy, takže zde k žádné enormní škodě ani nedošlo. V USA by ovšem bez klamavého softwaru neuspěly, což šéfové skupiny v podstatě přiznali. Chybu může udělat každý, německá automobilka za ni bude v USA pykat, a tím by to mohlo skončit.

Jenže obhajoba ze strany VW a jeho skalních zastánců působí jak na úrovni žáků základní školy: Není vyloučeno, že ostatní podvádějí s emisemi také ( = pětku možná dostal i Pepík). Za ten malér mohou vlády, protože stanovily příliš přísná pravidla ( = učitel nám dal diktát, který byl moc těžký). Celé je to dílo jen několika inženýrů ( = připínáčky na učitelovu židli nastražil Tonda a já o ničem nevím).

A právě z obviňování pouhých několika inženýrů nejvíce mrazí. Vypadá to totiž jako předehra ke krajně nebezpečné hře manažerů velkých korporací: Máme malér? Najdeme někoho, na koho to celé hodíme. Za mlčení mu poskytneme zlatý padák v takové výši, aby skutečně mlčel. Zaměstnancům sdělíme, že jsme v krizi, ať pochopí, že dojde k propouštění.

Vládě naznačíme, že je to s námi nahnuté, ať přihraje nějaké dotace (co třeba na vývoj ještě ekologičtějších vozidel?). Dodavatelům přikážeme, ať zlevní každý rok o pět procent. A z ušetřených peněz si vyplatíme královské bonusy.

Na počátku 30. let minulého století přistoupily Škoda a ČKD ke snížení šéfovských platů po dobu krize o čtvrtinu, a to přitom za tu krizi nemohly. Skupina Volkswagen by dnes byla mnohem věrohodnější, kdyby se hned druhý den své emisní aféry odhodlala k podobnému kroku.

A v případě Škody Auto by patrně pomohlo, kdyby se do jejího vedení dostalo více Čechů, kteří s aférou neměli nic společného, neboť v Mladé Boleslavi se dieselové motory nevyrábějí.

Související