Nedostatek hotovosti hodlá vyřešit dalším razantním propouštěním, omezováním služeb a odprodejem letounů, což ale může způsobit, že již nebude co resuscitovat.

Aktuální problémy společnosti mají svůj původ v omezení poptávky po leteckém spojení s Ruskem, přičemž právě ziskové lety na Východ byly kartou, na kterou ČSA v posledních letech hodně sázely. Na vyhrocení situace se rovněž podílejí komplikované vztahy mezi současnými akcionáři, tedy státem, a společností Korean Air.

Propouštění v ČSA má pochopitelně i politický náboj a stává se součástí předvolebního boje. Pravice ukazuje na někdejšího šéfa aerolinek Jaroslava Tvrdíka, člena ČSSD. Levice kontruje rozhodnutím vlády Petra Nečase o privatizaci, která zdaleka nepřinesla očekávané výsledky a zatím vedla jen k dalšímu zeslabování pozice ČSA na trhu a k omezení možností státu, aby potíže leteckého dopravce nějak řešil. Jenže ideologické rozepře pracovní místa nezachrání.

Pokud se akcionáři nedohodnou, Českým aeroliniím hrozí v krajní variantě zánik. Značky s tradicí sahající do roku 1923 by přitom byla velká škoda.

Například proto, že někdejší Československé aerolinie byly první leteckou společností v dnešní Evropské unii, která úspěšně nasadila na pravidelnou linku proudové letouny. Dále proto, že od počátku 80. let se ČSA řadí k nejbezpečnějším leteckým společnostem světa, kterým se zcela vyhýbají katastrofy.

A také čistě z pragmatických důvodů: Na určitou dobu by byla ohrožena i pracovní místa na pražském letišti a v souvisejících službách, například ve společnosti, která se zabývá údržbou letadel. Svět by se však bez ČSA nezbořil. Piloti by našli práci v zahraničí a chybějící lety by záhy začali zajišťovat jiní dopravci.

Není to ostatně poprvé, co záměry ČSA nevyšly a aerolinky musely omezovat provoz. Jestliže v roce 1970 měly ČSA celkem 53 zahraničních destinací a vážně uvažovaly o pořízení nadzvukového dopravního stroje, v roce 1982 už byl sen o supersoniku Tu-144 zapomenut a zahraničních destinací zůstalo jen 44 - vypadly například Dakar, Casablanca, Rabat, Marseille či Jakarta.

Úsporná opatření z roku 1979 vedla také k výraznému omezení vnitrostátní přepravy; Mariánské Lázně a Lučenec ztratily letecké spojení úplně, spoje do Brna, Bratislavy, Ostravy, Popradu, Piešťan, Košic a Karlových Varů byly drasticky redukovány.

V roce 1985 se počet přepravených cestujících snížil na 1,2 milionu, což byl oproti roku 1979 pokles o 40 procent. Nicméně podnik tehdy připravil pragmatický plán, jak se z té šlamastyky zase dostat - například pořízením ekonomičtějších letadel (objednávka na první Airbusy byla podepsaná již na jaře 1989). Naproti tomu dnes vše záleží na dohodě s Korejci, což pro Čechy nikdy nebývá jednoduché.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-62878760-csa-bojuji-o-preziti-prisli-bychom-o-hodne-ale-svet-by-se-nezboril