Přesto se do vlastního start-upového byznysu pouštějí další a další nadšenci. Ostatně v České republice se urodilo mnoho zajímavých a nakonec i úspěšných projektů.

Jak ale mladí podnikatelé mohou zvýšit svoji šanci na přežití i prosperitu? Kromě nalezení vhodného investora a partnera si musejí v začátcích vybudovat stabilní a schopný tým. Start-upisté často spoléhají na faktor party přátel se stejnými zájmy a povahovými rysy.

Ačkoli na počátku projektu bývá takové seskupení produktivní, sejde se sehraná skupina lidí a mnohdy najde i charakterově odpovídajícího investora, později dostává koncept trhliny. Chybějí přirozená autorita a vzájemný respekt, selhává rozdělení rolí a zodpovědností.

Jak firma organicky roste, objevují se trhliny v odbornosti členů týmu. Chybí specialista na marketing, lidské zdroje či finance. S náborem nových lidí se mění i celková firemní kultura a rodí se nevraživost mezi původními zakladateli a nováčky, což může předznamenávat buď přerod start-upu v klasickou firmu, nebo jeho postupný úpadek.

Start-up je byznys jako každý jiný, ať je míra entuziasmu či přátelství mezi zaměstnanci sebevyšší. Proto je třeba přistupovat ke složení týmu zodpovědně a profesionálně, stejně jako v jakékoli jiné firmě. Od začátku musíme nastavit pravidla a zavést vlastní systém.

Kde chybí rozdělení odpovědností a rolí, případně ochota dělat kompromisy a o problémech diskutovat, tam se úspěch dostaví jen těžko. Zároveň je zapotřebí jakoukoli změnu předem probrat se všemi členy týmu. Právě to je klíčem k úspěchu.

 

Andrew Krenek
Seniorní manažer v oblasti lidských zdrojů poradenské firmy KPMG Česká republika

Související