Přesto se do vlastního start-upového byznysu pouštějí další a další nadšenci. Ostatně v České republice se urodilo mnoho zajímavých a nakonec i úspěšných projektů.
Jak ale mladí podnikatelé mohou zvýšit svoji šanci na přežití i prosperitu? Kromě nalezení vhodného investora a partnera si musejí v začátcích vybudovat stabilní a schopný tým. Start-upisté často spoléhají na faktor party přátel se stejnými zájmy a povahovými rysy.
Ačkoli na počátku projektu bývá takové seskupení produktivní, sejde se sehraná skupina lidí a mnohdy najde i charakterově odpovídajícího investora, později dostává koncept trhliny. Chybějí přirozená autorita a vzájemný respekt, selhává rozdělení rolí a zodpovědností.
Jak firma organicky roste, objevují se trhliny v odbornosti členů týmu. Chybí specialista na marketing, lidské zdroje či finance. S náborem nových lidí se mění i celková firemní kultura a rodí se nevraživost mezi původními zakladateli a nováčky, což může předznamenávat buď přerod start-upu v klasickou firmu, nebo jeho postupný úpadek.
Start-up je byznys jako každý jiný, ať je míra entuziasmu či přátelství mezi zaměstnanci sebevyšší. Proto je třeba přistupovat ke složení týmu zodpovědně a profesionálně, stejně jako v jakékoli jiné firmě. Od začátku musíme nastavit pravidla a zavést vlastní systém.
Kde chybí rozdělení odpovědností a rolí, případně ochota dělat kompromisy a o problémech diskutovat, tam se úspěch dostaví jen těžko. Zároveň je zapotřebí jakoukoli změnu předem probrat se všemi členy týmu. Právě to je klíčem k úspěchu.
Andrew Krenek
Seniorní manažer v oblasti lidských zdrojů poradenské firmy KPMG Česká republika
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom




