Porsche se etablovalo jako výrobce luxusních SUV. Jeho model Cayenne se za dvanáct let stal s přehledem nejprodávanějším modelem této německé značky a přinesl jí také výrazný zisk. Nyní se automobilka rozhodla zaútočit na další segment, který v poslední době nabývá na stále větší oblibě. V hledáčku má kategorii kompaktních SUV, do které posílá svůj zbrusu nový model Macan. Ekonom jej vyzkoušel mezi prvními.
Porsche přiznává, že Macan sdílí platformu s Audi Q5, rozhodně ale nejde o totožné auto jen s přilepeným odznáčkem jiné automobilky. Naopak, dvě třetiny vozu jsou zcela nové, a dokonce dva ze tří motorů pocházejí čistě z dílny Porsche. A Macan není ani zmenšeným Cayennem, i když by se to na první pohled mohlo zdát. Designéři na jeho karoserii nechali zahrát nové prvky, jako jsou takzvaná 3D světla s vystouplým rámečkem nebo čistá kapota obíhající světlomety podobně jako ve stylovém Mini Cooperu.
Uvnitř Macan přináší to, na co jsou zákazníci Porsche zvyklí. Jde především o luxus a bohatou příplatkovou výbavu. Jednoduchý přístrojový štít má dominantní otáčkoměr, což podtrhuje sportovní charakter vozu. Zajímavostí je volant, který je totožný s tím použitým v supersportu Porsche 918 Spyder s cenovkou přesahující 22 milionů korun.
Oproti většímu sourozenci je ovšem v případě Macanu nutné počítat s omezeným prostorem na zadních sedadlech. Vzrostlejší řidič si už "za sebe" sedne jen s velkými obtížemi. Cesta rozhodně nebude pohodlná. A tak Macan zřejmě neposlouží k rodinnému jezdění, ale spíše jako druhé auto do rodiny pro ženu či přítelkyni.
Možná se však nakonec budoucí majitel s partnerem o volant Macanu popere. Zejména v testované vrcholné verzi Turbo. Tu pohání zbrusu nový benzinový šestiválec s výkonem rovných 400 koní, které posílá přes automatickou převodovku PDK na všechna čtyři kola.
Na rozdíl od Audi Q5, kde je systém 4x4 řešen stálým poměrem, Porsche nasadilo čtyřkolku s proměnlivým rozdělením síly mezi přední a zadní nápravu, přičemž zadní je ta preferovaná. To spolu s citlivým řízením, bleskovými reakcemi převodovky a sportovně nastaveným podvozkem znamená příslib zábavy. Ta se opravdu dostavuje a Ekonom může prohlásit, že se nováček snadno dostává mezi nejlépe jezdící SUV.
Neprojevují se ani náznaky náklonů a auto se řídí, jako by ani nevážilo 1,9 tuny, ale spíše bylo mrštným sporťákem. O tom vypovídá i zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy a příjemný zvuk vycházející z výfuků při akceleraci. Pokud se řidič nechá vtáhnout do děje, už není možné počítat s tabulkovou spotřebou 9,2 litru benzinu na 100 km, spíše je realističtější hodnota okolo 14 litrů.
Tabulka technických parametrů
Porsche Macan Turbo
Motor: 2x přeplňovaný zážehový šestiválec
Objem: 3604 ccm
Výkon: 294 kW (400 k)
Toč. moment: 550 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,8 s
Max. rychlost: 266 km/h
Komb. spotřeba:
9,2 l / 100 km
Rozměry: 4699 x 1923
x 1624 mm
Cena: 2 235 000 korun včetně DPH
Macan se snadno dostává mezi nejlépe jezdící SUV. Náklony se neprojevují ani v náznacích a auto se řídí, jako by ani nevážilo 1,9 tuny.

Porsche Macan na první pohled vypadá jako zmenšený Cayenne. Rozdíly prozradí detaily.

Volant pochází z modelu 918 Spyder za 22 milionů Kč.

Řidič volí jízdní režimy i tuhost tlumičů.

Navigace má dotykovou obrazovku a detailní rozlišení.

Takzvaná 3D světla zdobí záď vozu.
Foto: Jan Markovič
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jan Markovič



