Je to jeden z důkazů, že nápad umístit motor škodovky k zadní nápravě nevznikl až za časů centrálního plánování při přípravě Škody 1000 MB, neboli „embéčka“.

 

Koncepci s motorem vzadu prosazoval předválečný ředitel automobilky Karel Hrdlička. Pak ale přišla politická krize, Mnichov a nacistická okupace. Skončilo to tedy u několika prototypů, z nichž se do dnešních dnů patrně dochoval jen ten, který si nyní mohou prohlížet návštěvníci výstavy (nového laku se dočká po návratu).

 

Paradoxem je, že v 80. letech vrátil motor škodovek dopředu šéfkonstruktér Petr Hrdlička, syn předválečného ředitele, čímž zachránil český automobilový průmysl. A druhým paradoxem je, že Škodu 935 tolik obdivují právě ve Francii. To je totiž země, která jako první z velkých evropských automobilových producentů začala dávat koncepci s motorem vzadu sbohem.

 

Jedním z důvodů bylo zjištění francouzských pojišťoven, že auta s motorem vzadu způsobují relativně více nehod, než mají na svědomí řidiči vozů zbylých koncepcí. Auta s motorem vzadu bývala skutečně trochu náchylnější ke smyku na mokrém povrchu, jejich smyk se navíc o něco hůře zvládá, což ale není jediný důvod, proč to pojišťovnám vyšlo tak přesvědčivě.

 

Auta s motorem vzadu byla také nejlevnější. To se následně projevilo tím, že byla nejlevnější také v autobazarech. Tam si je přednostně kupovali lidé, kteří do té doby jezdili leda na oslu.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-61675910-pariz-okouzlila-skodovka-s-motorem-vzadu-na-svete-je-jediny-exemplar