Seznam zemí, kam se Škoda 1000 MB vyvážela, je dlouhý a zahrnuje i nečekaná teritoria. Například Austrálii, Hongkong, Nový Zéland, Pákistán, Thajsko či Katar. V Evropě se "embéčka" prodávala skoro všude, dokonce i v Španělsku a Portugalsku, s nimiž tehdejší Československo neudržovalo téměř žádné styky.
Na druhou stranu je z pohledu do statistik patrné, že s příchodem Škody 1000 MB s motorem vzadu automobilka prakticky vyklidila trh USA, kam se dříve vyváželo až překvapivé množství škodovek klasické koncepce.
Další úhel pohledu přinášejí ceníky. V 60. letech se škodovky cenou nepodbízely, to přišlo až v polovině sedmdesátých let. Porovnáme-li auta obdobné koncepce a velikosti, Škoda 1000 MB byla většinou nepatrně levnější než Renault 8, ale na druhou stranu o něco dražší než Simca 1000. Tato pozice celkem přesně odpovídá skutečnosti, že Renault 8 byl technicky trochu vyspělejší, zato z hlediska výbavy nabízela škodovka o poznání více než Simca.
Pokud ovšem někdo chce ukázat, že "embéčko" znamená z pohledu vyspělých ekonomik jen bezvýznamný štěk, nejlépe mu poslouží čísla o tržním podílu ve velkých státech. Ta jsou totiž z dnešního pohledu docela směšná. Jenže tehdejší situace byla naprosto odlišná. Jednotlivé trhy byly ještě značně uzavřené a ovládané lokálními producenty, přičemž konkurentů, kteří se prali o ten mizivý zbytek, bylo mnohem více než dnes.
Západní Němci v té době jezdili v drtivé většině západoněmeckými auty, Francouzi francouzskými, ve Velké Británii byla do konce 60. let jiná než britská auta v podstatě raritou. Z velkých evropských trhů byl nejotevřenější italský, ale i tam držel Fiat asi 60 procent a další čtveřice velkých italských výrobců (Alfa Romeo, Autobianchi, Innocenti a Lancia) dala dohromady 20 procent. Na všechny ostatní značky tedy zbývalo jen přibližně 20 procent italského trhu, přičemž těch značek bylo k padesátce. Podíl většiny zahraničních automobilek tak logicky začínal číslicí 0, bojovalo se o desetiny.
Nicméně je také pravda, že zrovna italským temperamentním motoristům se Škoda 1000 MB nikdy nezdála dostatečně sportovní, takže se mnohem lépe prodávala třeba v Dánsku nebo Finsku.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



