Seznam zemí, kam se Škoda 1000 MB vyvážela, je dlouhý a zahrnuje i nečekaná teritoria. Například Austrálii, Hongkong, Nový Zéland, Pákistán, Thajsko či Katar. V Evropě se "embéčka" prodávala skoro všude, dokonce i v Španělsku a Portugalsku, s nimiž tehdejší Československo neudržovalo téměř žádné styky.

 

Na druhou stranu je z pohledu do statistik patrné, že s příchodem Škody 1000 MB s motorem vzadu automobilka prakticky vyklidila trh USA, kam se dříve vyváželo až překvapivé množství škodovek klasické koncepce.

 

Další úhel pohledu přinášejí ceníky. V 60. letech se škodovky cenou nepodbízely, to přišlo až v polovině sedmdesátých let. Porovnáme-li auta obdobné koncepce a velikosti, Škoda 1000 MB byla většinou nepatrně levnější než Renault 8, ale na druhou stranu o něco dražší než Simca 1000. Tato pozice celkem přesně odpovídá skutečnosti, že Renault 8 byl technicky trochu vyspělejší, zato z hlediska výbavy nabízela škodovka o poznání více než Simca.

 

 

Pokud ovšem někdo chce ukázat, že "embéčko" znamená z pohledu vyspělých ekonomik jen bezvýznamný štěk, nejlépe mu poslouží čísla o tržním podílu ve velkých státech. Ta jsou totiž z dnešního pohledu docela směšná. Jenže tehdejší situace byla naprosto odlišná. Jednotlivé trhy byly ještě značně uzavřené a ovládané lokálními producenty, přičemž konkurentů, kteří se prali o ten mizivý zbytek, bylo mnohem více než dnes.

 

Západní Němci v té době jezdili v drtivé většině západoněmeckými auty, Francouzi francouzskými, ve Velké Británii byla do konce 60. let jiná než britská auta v podstatě raritou. Z velkých evropských trhů byl nejotevřenější italský, ale i tam držel Fiat asi 60 procent a další čtveřice velkých italských výrobců (Alfa Romeo, Autobianchi, Innocenti a Lancia) dala dohromady 20 procent. Na všechny ostatní značky tedy zbývalo jen přibližně 20 procent italského trhu, přičemž těch značek bylo k padesátce. Podíl většiny zahraničních automobilek tak logicky začínal číslicí 0, bojovalo se o desetiny.

 

Nicméně je také pravda, že zrovna italským temperamentním motoristům se Škoda 1000 MB nikdy nezdála dostatečně sportovní, takže se mnohem lépe prodávala třeba v Dánsku nebo Finsku.

 

Související