21. století mění mnohá paradigmata a rozvoj a vzdělávání patří k nim. S rozvojem informačních technologií přišla ruku v ruce nutná restrukturalizace trhů a s ní spojené i zásadní změny v tradičních odvětvích. Hodně evropských podniků vzniklých ve 20. století založilo svou konkurenční výhodu na masové produkci a nízkých cenách. To se ale jeví najednou v prostředí globálních trhů jako slepá ulička, neboť výrobní náklady v některých částech světa - zejména v Asii - jsou natolik odlišné, že se evropské produkty stávají nekonkurenceschopnými. Ani při drastickém snižování nákladů nemohou evropské podniky docílit podmínek čínských nebo indických výrobců, kteří mají k dispozici výrazně levnější pracovní sílu a prostředí s nízkými požadavky na sociální jistoty. Tyto podniky pak mají dvě možnosti - buď přesunout svou výrobu do asijských zemí za levnější pracovní silou anebo změnit produktové portfolio tak, aby dosáhlo jiné přidané hodnoty. To ale představuje z hlediska zaměstnanosti pro evropskou pracovní sílu naprosto nové výzvy: velký tlak na flexibilitu, důraz na neustálé učení se a tříbení schopnosti inovovat - pracovat častěji na nových projektech, s novými nástroji a novými lidmi.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



