Podnikání je disciplína, která se dá naučit. Někdo ji zvládne hůře, někdo lépe. Dá se ale podnikatelský duch zdědit? Úspěch značky Baťa napovídá, že ano. "Family business" jsou stále třeba světoznámé značky Hermes nebo Lego. A také Swarovski. "To víte, když se narodíte do rodiny, jako je naše, působení v byznysu už máte dané geneticky," říká v rozhovoru pro týdeník Ekonom člen slavného podnikatelského rodu Alexander Swarovski.
V žilách mu koluje nejen podnikatelská krev, ale i kus české historie. Nebýt českých kořenů, jež má Swarovski jak ze strany svého prapradědečka, který koncem 19. století odešel do Rakouska hledat štěstí z rodného Jiřetína pod Bukovou, tak ze strany své matky, jež se za války narodila na Moravě v šlechtické rodině Spiegelů, asi by nabídku na to, aby se stal českým honorárním konzulem v Rakousku, nevzal. Teď jím ale je.
"Zrovna jsem volal kamarádovi, je z rodu Czerninů, a říkal jsem mu, že jsme u něho doma," smál se Swarovski při nedávném setkání českých honorárních konzulů, cizinců pracujících zdarma ve prospěch České republiky, v pražském Černínském paláci. Jak říká, dějiny byly divoké, ale co se historie i byznysu týče, dívá se do budoucnosti. Třeba do té, kdy o vítězích veřejných zakázek nebude rozhodovat výhradně cena, ale celková výhodnost.
"Například u pouličního osvětlení, které také vyrábíme, přece nejde jen o to, kolik stojí v době nákupu, ale i o to, jaké celkové náklady jsou spojené s jeho údržbou v dalších dvanácti patnácti letech životnosti. Brát jako hlavní kritérium jen nabídkovou cenu podle mne nedává smysl," diví se české klasice Swarovski.
Příjemné čtení přeje
Robert Břešťan
šéfkomentátor
Rozhovor s ním i zoom o dalších honorárních konzulech ve službách Česka najdete v novém čísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu nebo na zařízení se systémem Android.