Pro ty, kteří si ještě vybaví učivo druhého stupně, je řešení snadné. Za předpokladu, že nepojedou po dálnici D1, kde se o uplynulé neděli kvůli opravám, na nichž zrovna nikdo nepracoval, utvořila 26kilometrová kolona. Ministr bez důvěry Zdeněk Žák proto hrozí generálnímu řediteli Ředitelství silnic a dálnic Davidu Čermákovi odvoláním. Pravděpodobně má v záloze nějaký klobouk a v něm králíka, který problém českých dálnic zázračně vyřeší.

 

Každý, kdo se pohybuje po tuzemských rychlostních komunikacích, upřímně lituje tlumiče svého vozu a ptá se, zda za tohle opravdu platíme daně a dálniční známky. Plán na to, jak by mělo jednou vypadat pokrytí Česka dálniční sítí, vypadá báječně, realita se ale omezuje na oježděné tankodromy paprskovitě vybíhající z Prahy a pár náhodně rozprsknutých několikakilometrových kousků možných budoucích dálnic.

 

Jejich dostavbu blokují nejrůznější stěžovatelé, odpůrci či majitelé pozemků, s nimiž se stát nedokáže dohodnout. Po férovém vyčerpání všech možností a pečlivém zvážení poměru zájmu veřejného a soukromého je krajním přístupem vyvlastnění. To by si ovšem zároveň nesměli dobře informovaní regionální politici sami předem kupovat pozemky, kudy mají dálnice vést. Pláč nad nedostatkem peněz na stavby pak vysvětluje nedávný nález NKÚ o tom, jak předražené tu dálnice jsou. Zato se pak krásně vlní.

 

Ne, tohle všechno není nic nového. Ale při všech těch řečech o nezbytnosti kvalitní infrastruktury pro zvýšení konkurenceschopnosti Česka a potřebě rozumných investic nad tím stále zůstává rozum stát. Tahle slovní úloha nemá řešení už 20 let.

Související