V americké Minnesotě si dlouho lámali hlavu, jak pobídnout lidi k podání daňového přiznání. Je lepší slibovat bohulibé využití vybraných peněz, nebo strašit pokutami? Nakonec nejlépe zafungovalo jednoduché sdělení: "Devadesát procent obyvatel Minnesoty už přiznání podalo." Lidé se totiž rádi chovají stejně jako ostatní.Klíčovou roli v tomto případě sehrála behaviorální ekonomie. Věda, která stojí na pomezí psychologie a ekonomie a zabývá se vlivem různých sociálních a psychologických faktorů na lidské chování. Vychází v zásadě z toho, že se člověk většinou řídí emocemi a intuicí. Chová se tedy iracionálně. S trochou nadsázky by se dalo říci, že behaviorální ekonomie pohlíží na lidi jako na trochu hloupé a líné bytosti, které nerady pátrají po informacích a zbytečně si komplikují život. Jdou rády s davem a nesnášejí, když se jejich životy mění. Kvůli tomu často nejednají ve svém nejlepším zájmu.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



