Největším poštovním tématem letošního roku je plná liberalizace poštovních služeb. Jak pocítila Česká pošta nástup konkurence?

Je nutno říci, že poštovní trh je již delší dobu liberalizován a jediná výjimka, kterou držela Česká pošta, byly listovní zásilky do 50 gramů. Trh balíků je jediným rostoucím segmentem v oboru a listovka sama o sobě klesá a umírá na úbytě. Naši konkurenti sice již informovali, že v segmentu zásilek do 50 gramů získali tři procenta trhu, my to ale popravdě řečeno na našich výsledcích nijak zvlášť nepociťujeme.



Jak zvládáte konkurenci v doručování balíků?

Zde působí konkurence již dlouho a my nemáme vůbec žádný problém se v tomto segmentu držet. Daří se nám udržovat rostoucí trend a posiluje i naše postavení na trhu.



Teď bych rád přešel k jinému bodu, a tím je poštovní licence a takzvaná univerzální služba. To je věc, která rozpoutala vášnivé debaty v momentě, kdy se pošta rozhodla zrušit některé doručovací stanice. Mohl byste k tomu něco říci?

Univerzální služba je něco, o co pošta velmi stála. Při přechodu na plně liberalizovaný trh jsme byli jediní, kteří se o tuto službu přihlásili. Jedná se o to, že v rámci univerzální služby musíme nabídnout doručení do těch nejvzdálenějších míst za přiměřenou cenu. Dosud se tato služba hradila právě z té výjimky, kterou jsme měli na doručování listovních zásilek do 50 gramů. Nicméně teď po plné liberalizaci trhu se přechází na jiný systém.



Tohle je samozřejmě poměrně ztrátová záležitost. Jak je to s kompenzacemi?

To je velice problematická záležitost. Od 1. ledna letošního roku se mění situace ve financování univerzální služby. Nyní je to řešeno návrhem na založení jakéhosi kompenzačního fondu. Do něj by přispívali všichni poštovní operátoři, kteří mají vyšší výnosy z poskytování poštovní služby než 10 milionů korun. To podle našeho názoru není úplně fér, protože se dostáváme do situace, kdy by pošta jako dominantní operátor platila sama sobě.



To je takové docela komické řešení. Předpokládám, že v jiných státech, kde politici nemají takový smysl pro humor jako náš parlament, by se to řešilo trošku jinak.

Jsou státy, kde stát sám hradí tuto univerzální službu ze svých prostředků, u nás je tomu jinak. V současné době probíhají diskuse o mírném napravení podmínek, které byly původně odsouhlaseny v novém zákoně, že by se limit na příspěvek přece jen snížil na úroveň, která by víceméně narovnala podmínky na trhu. To znamená, že by se tam podíleli i jiní operátoři.



V čele dozorčí rady České pošty jste už čtvrtým rokem. Co vám tato práce přináší?

Radost mi přináší například známko­tvorba, kterou se podařilo revitalizovat. Máme známky, které jsou velmi úspěšné, jsou velmi kvalitní, jsou připravovány metodou, kterou málokterý stát zvládne. Jsme schopni vyrobit známky na přání zákazníka, máme známky samolepicí.

 

Celý rozhovor si můžete poslechnout zde:

Související