O zlato a další vzácné kovy proto má zájem vesmírná prospektorská společnost Planetary Resources amerických multimilionářů Larry Page a Erica Schmidta z Google a filmaře Jamese Camerona, která chce vyslat roboty dobývat drahé minerály na asteroidy. Přičemž hodnotu i malého tělesa odhadují na 25-50 miliard dolarů.

Jako první o pokladech z kosmu psal už Francouz Jules Verne. Ve fiktivním příběhu Honba za meteorem dopadla v srpnu 1901 padesátimetrová hrouda zlata na pobřeží Grónska. Soudním sporům astronomů-objevitelů i mezinárodním dohadům o vlastnictví a využití zlata za téměř čtyři tisíce miliard franků (tisíckrát více, než kolik o třicet let dříve platila Francie poražená Německem na reparacích) učinilo sklouznutí rozžhaveného meteoru do moře. Ten vzápětí ve vodě explodoval a díky “neznámé chemické reakci“ se zcela vypařil.

Podle Verna si oddechli hlavně ekonomové, “kterým při představě, co by taková spousta zlata vržená na světové trhy udělala s měnovým systémem, vstávaly hrůzou vlasy na hlavě“. Šlo o odraz dobových obav, že průmyslové dobývání vyvolá inflaci.

Tento předpoklad se nenaplnil, jinak se slavný spisovatel až tolik nespletl. Podle současné studie britských vědců Matthiase Willbolda a Tima Elliotta se skutečně část zlata do zemské kůry v geologické minulosti dostala v podobě meteorů o vysokém obsahu drahých kovů. Za vesmírné těleso je někdy považován také 58 kilogramový zlatý valoun, který v roce 1858 nalezli v Austrálii.

obalka ekonom 22Vraťte nám zlato, chceme ho mít pod kontrolou, vyzývá americkou centrální banku texaský guvernér Rick Perry. Žlutý kov se dostává opět do centra pozornosti v době, kdy se snaží centrální banky mírnit recesi pumpováním peněz do finančního systému. Právě krytí peněz zlatem by podle představ kritiků centrálních bank mělo zamezit „tisknutí“ nových peněz, které může vést k inflaci. A zlatá horečka už dorazila i do Evropy.

- Jak v minulosti hýbalo zlato světem?

- Jak nejspíš ovlivní budoucí ekonomiku?

- A z jakých vážných důvodů vlastně došlo ke zrušení zlatého standardu?

Odpovědi najdete v tématu Konec "zlatých" časů v novém čísle týdeníku Ekonom, které vyšlo ve čtvrtek 30. kvěnta.