Česko-slovenská skupina Penta Investments koupila Aero od státu v lednu 2007 poté, co vyhrála privatizační soutěž. Finanční investoři zpravidla vlastní firmu pět nebo šest let, během nichž ji rozšíří a zhodnotí. Poté následuje prodej podniku.
Zakladatelé a dodnes největší akcionáři Penty Marek Dospiva a Jaroslav Haščák dospěli k názoru, že Aero Vodochody je už zralé na prodej. Jeho hodnotu výrazně zvedly dvě zakázky od kanadského Bombardieru a brazilského Embraeru. V obou případech se jedná o dlouhodobé dodávky dílů křídel pro nové modely dopravních letadel.
Chystaná transakce je zatím v prvotním stadiu a tak ji zástupci Penty nechtějí blíže komentovat. Není proto zřejmé, zda Penta prodá spolu s výrobním závodem i projekt na stavbu mezinárodního letiště ve Vodochodech. Proti tomuto projektu protestují obce z regionu mezi Prahou a Kralupami nad Vltavou, které by nejvíc zatížil hluk z přistávajících letadel.
Snížit počet firem v portfoliu je v souladu se strategií Penty na dalších pět let, kterou Dospiva s Haščákem představili v pondělí. Místo současných 17 podniků jich má zbýt okolo deseti.
Více se dočtete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 2. května.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
David Tramba



