Česko-slovenská skupina Penta Investments koupila Aero od státu v lednu 2007 poté, co vyhrála privatizační soutěž. Finanční investoři zpravidla vlastní firmu pět nebo šest let, během nichž ji rozšíří a zhodnotí. Poté následuje prodej podniku.
Zakladatelé a dodnes největší akcionáři Penty Marek Dospiva a Jaroslav Haščák dospěli k názoru, že Aero Vodochody je už zralé na prodej. Jeho hodnotu výrazně zvedly dvě zakázky od kanadského Bombardieru a brazilského Embraeru. V obou případech se jedná o dlouhodobé dodávky dílů křídel pro nové modely dopravních letadel.
Chystaná transakce je zatím v prvotním stadiu a tak ji zástupci Penty nechtějí blíže komentovat. Není proto zřejmé, zda Penta prodá spolu s výrobním závodem i projekt na stavbu mezinárodního letiště ve Vodochodech. Proti tomuto projektu protestují obce z regionu mezi Prahou a Kralupami nad Vltavou, které by nejvíc zatížil hluk z přistávajících letadel.
Snížit počet firem v portfoliu je v souladu se strategií Penty na dalších pět let, kterou Dospiva s Haščákem představili v pondělí. Místo současných 17 podniků jich má zbýt okolo deseti.
Více se dočtete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 2. května.