Statisticky vzato, Česká republika je na tom se svým exportem úplně jinak, než to vypadá. Vývoz zboží do Německa nedosahuje 32 procent, ale jen 18,6 procenta. Čína klesla z pozice druhého největšího dovozce na páté místo. Významnějším obchodním partnerem, než se zdálo, jsou Spojené státy. A o několik příček níže v českém exportu kleslo Slovensko. Jak je to možné?
Plyne to z unikátních statistik mezinárodního obchodu, které zpracovala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a Světová obchodní organizace (WTO). Zatímco na export a import zboží a služeb se obvykle pohlíží jednoduše přes jeho celkovou hodnotu a jako na obchodní výměnu mezi dvěma konkrétními zeměmi, OECD nabízí jiný úhel pohledu: přes přidanou hodnotu. A ta je v českém exportu nízká.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později