Statisticky vzato, Česká republika je na tom se svým exportem úplně jinak, než to vypadá. Vývoz zboží do Německa nedosahuje 32 procent, ale jen 18,6 procenta. Čína klesla z pozice druhého největšího dovozce na páté místo. Významnějším obchodním partnerem, než se zdálo, jsou Spojené státy. A o několik příček níže v českém exportu kleslo Slovensko. Jak je to možné?
Plyne to z unikátních statistik mezinárodního obchodu, které zpracovala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) a Světová obchodní organizace (WTO). Zatímco na export a import zboží a služeb se obvykle pohlíží jednoduše přes jeho celkovou hodnotu a jako na obchodní výměnu mezi dvěma konkrétními zeměmi, OECD nabízí jiný úhel pohledu: přes přidanou hodnotu. A ta je v českém exportu nízká.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Robert Břešťan
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



