Sociální sítě v letošním roce po již dříve dobytém soukromém prostoru obsadí i pracovní svět uživatelů. "Do konce roku zavede podnikové sociální sítě (ESN) více než 90 procent velkých firem, což je oproti roku 2011 nárůst o 70 procent," říká Petr Viktora, ředitel v oddělení ICT poradenství ve společnosti Deloitte.

Pro mnoho firem není zavedení nového komunikačního prostředku pouze módní záležitostí, ale slibují si od ní také zvýšení své konkurenceschopnosti. "Globální korporace jako IBM nebo Hewlett-Packard si spočítaly, že se jim investice do vývoje vlastních řešení v této oblasti násobně vrátí," myslí si nezávislý konzultant Adam Zbiejczuk.

Firemní sítě podle něho umožňují efektivnější komunikaci než přeposílané e-maily a vytvářejí pružnější pracovní strukturu. Podle studie Deloitte jsou však dnes ESN sítě spíše pasivním nástrojem interní komunikace. Pouze třetina zaměstnanců totiž příspěvky čte častěji než jednou týdně, do měsíce pak aktivně do sítě vloží vlastní příspěvek pouze 40 procent z nich.

"Nám se však firemní sociální síť osvědčila. Narazili jsme ale na přehlcení uživatelů počtem sociálních účtů, když už používají Facebook, Twitter, LinkedIn a další," přidává vlastní zkušenost Pavlína Louženská z poradenské společnosti H1.cz, která využívá síť Yammer. Tu loni v červnu koupil za 1,2 miliardy dolarů Microsoft.

Anketa

Jaký je váš názor na využití sociálních sítí pro vnitrofiremní komunikaci?

Ivo Minařík, Account Director, AC&C Public Relations
Sociální sítě ve vnitrofiremní komunikaci mají smysl v případě, že v podniku existuje skupina, která má společný zájem a z nějakého důvodu nemůže komunikovat osobně – vzhledem k tomu, že jde o firemní komunikaci, mělo by oním sdíleným zájmem být nějaké pracovní téma. Typickým příkladem jsou IT nebo marketingová oddělení v různých lokalitách nadnárodních společností. Facebook, diskusní fóra nebo i speciální sítě jako Yammer jsou jen prostředky, které konkrétní sociální skupině usnadňují komunikaci bez fyzického kontaktu.

Tomáš Sedláček, Country Manager, Gemius
Upřímně si nemyslím, že je to nejvhodnější nástroj pro vnitrofiremní komunikaci. V případě sociálních sítí je třeba brát v úvahu to, že nebude zcela možné oddělit soukromou a pracovní sféru zaměstnanců, což nemusí mít pozitivní vliv na výkonnost jejich práce.

Ondřej Jireš, Specialista marketingu v sociálních médiích, Dobrý web
Firemní sociální síť je bezesporu nástroj, který může pomoci prohloubit vztahy na pracovišti, zvýšit informovanost zaměstnanců ohledně projektů realizovaných v jiných odděleních a celkově napomoci větší spolupráci. Firma by však měla jasně vytyčit mantinely, aby se z firemní sociální sítě nestala bohapustá tlachárna.

Martin Ježek, Managing Director, Inspiro Solutions
Pokud je firemní kultura mé společnosti založena na otevřené komunikaci bez ostrých hranic mezi jednotlivými vrstvami řízení, pak zcela určitě. Aktivita, která se jednomu managerovi zdá jako plýtvání časem, může pro jiného být sdílením klíčových informací z trhu, posilování soudržnosti projektového týmu a sladění myšlenkové orientace na jednu vlnu. Právě oblast rychlého sdílení informací, které se někomu mohou, ale nemusí hodit je silná stránka sociálních sítí ve vnitrofiremním využití.

Pokud člověk sociální sítě vnímá jako skvělý kanál, jak se dozvědět zajímavé informace od zajímavých lidí, pak je odpověď jednoznačná. Pokud vnímá sociální sítě jako místo sdílení vtípků o Klausovi, posílání micinek a sledování kamarádek kamaráda, je to horší. Z toho vyplývá, že pokud zvažuji využití jakékoliv sítě pro vnitrofiremní komunikaci, musím zvažovat hlavně, kdo je bude používat a jaká je motivovanost týmu v daný moment. Nemohu doufat, že zvednu motivaci svého demotivovaného týmu tím, že jim udělám uzavřenou pracovní skupinu na Facebooku. Řešením je implementovat vnitrofiremní síť na uzavřenou skupinu kolem jednoho projektu a sledovat její využití. Na základě závěrů pak mohu zvažovat širší využití v rámci firmy.

Zdroj: Aktuální trendy digitálního marketingu 2012. Publikace společnosti Dobrý web vytvořená k projektu WebTop100.

Související