Vzdělání:
Vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou a European Business School v Praze.
Kariéra:
Po absolvování vysoké školy v roce 1983 pracoval v Kaučuku Kralupy, po dvou letech přešel do mladoboleslavské automobilky, kde zastával různé funkce v ekonomické oblasti; v roce 1996 se stal vedoucím controllingu. V letech 2006 až 2010 byl členem představenstva firmy Volkswagen Slovakia, kde odpovídal za finanční a posléze personální oblast. Do Škody Auto se vrátil v roce 2011 jako člen představenstva odpovědný za personalistiku.
Soukromí:
Je ženatý, má dvě děti. K jeho koníčkům patří sport - běhání a fotbal.
Úspěch Škody by přitom chtěla zopakovat rumunská Dacia, mimořádně levná auta nabídly firmy Peugeot a Citroën. České veřejné mínění je masírováno názory některých politiků a akademických ekonomů, že automobilky jsou k ničemu, neboť v nich nekvalifikovaní lidé montují cosi zbytečného: tyto podniky prý jen těží z dotací a brzy to tu stejně zavřou.
Bohdan Wojnar, člen představenstva Škody se zodpovědností za personalistiku a nejvýše postavený Čech v automobilce, se také potýká se skutečností, že společnost potřebuje špičkové inženýry, jenže studium technických oborů nepatří k nejoblíbenějším činnostem mladých Čechů. A do toho přišlo nové dějství dluhové krize, takže prodeje v Evropě padají. Škoda tomu podle Wojnara hodlá čelit velkou modelovou ofenzivou.
Jak na vás dopadá stagnace českého hospodářství a negativní vývoj na evropském automobilovém trhu?
Nemá smysl zastírat, že situace je složitá. Když se podíváme na rok 2012, můžeme sice konstatovat, že globální postavení Škody se zlepšilo, neboť došlo k růstu prodejů o sedm procent, růst se však odehrává mimo Evropskou unii. Tady se snažíme plavat proti proudu a využívat každé šance. Zvyšujeme svůj podíl na evropském trhu, ale jeho celkový pokles se nás rovněž dotýká. Strategii ovšem neměníme. Stále platí náš cíl dostat se do roku 2018 na nejméně 1,5 milionu vyrobených a prodaných vozů ročně. Do roku 2015 představíme v průměru každých šest měsíců jeden zcela nový model. Rok 2013 nebude v Evropě snadný, ale očekáváme, že v druhém pololetí se již pozitivně projeví naše modelová ofenziva. Během příštího roku představíme sedm novinek. Brzy přijde třetí generace vozů Octavia a Octavia Combi, v létě zahájíme výrobu druhé karosářské verze modelu Rapid. Kromě toho dojde k podstatným inovacím u několika dalších modelů, což by mělo prodejům pomoci.
Západní Evropu trápí uzavírání závodů. Nebojíte se, že tak jako úspěch Škody zatlačil některé západoevropské výrobce, mohla by Škodu časem válcovat východní konkurence? Třeba Dacia?
Důležité je, abychom si zachovali konkurenceschopnost v nákladech a abychom byli schopni pružně reagovat na výkyvy poptávky. K tomu je důležitá nejen flexibilní pracovní síla, ale také správná modelová a cenová politika. Musíme nabízet kvalitní auta s příznivou relací mezi cenou a užitnými vlastnostmi. Když toto zvládneme, budeme nadále úspěšní. Ustavičné srovnávání s levnými značkami je zbytečné, protože my nevyrábíme laciná auta: Škoda nabízí kvalitní vozidla za rozumnou cenu, a to je něco jiného.
V Mladé Boleslavi, kde se do léta vyráběly jen modely Octavia a Fabia, jste spustili výrobu vozů Škoda Rapid a Seat Toledo. Na druhou stranu pokročila automatizace ve svařovně, takže už není zapotřebí tolika svářečů. Jak se tedy celkově změnila potřeba pracovníků?
Nemůžeme zastavit optimalizaci výrobních postupů, neboť společnost musí každý den bojovat o místo na slunci. Nejenže plánujeme každých šest měsíců uvádět na trh nový model, zároveň se zkracují časové rozdíly uvádění novinek na jednotlivých trzích. To vyžaduje obrovskou flexibilitu ze strany techniky. A také ze strany zaměstnanců, abychom jim v případě potřeby mohli nabídnout zvýšení kvalifikace či přechod na jinou pozici. Loni jsme zvýšili počet pracovních míst v našich závodech o 1650 na více než 26 500. V nejbližších měsících se však spíše než na navyšování počtu míst chceme soustředit na konsolidaci. V případě potřeby budeme preferovat přesuny mezi provozy.
POKRAČOVÁNÍ ROZHOVORU NAJDETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 29. LISTOPADU.