Více než ekonomická krize drtí české stavaře nekoncepční politika státu. K takovému závěru došla studie poradenské společnosti Deloitte, kterou má týdeník Ekonom k dispozici. Přestože soukromý sektor v posledních letech zvyšuje podíl na stavebních zakázkách, nemůže zcela kompenzovat výpadek ve státních tendrech především v dopravní infrastruktuře.
"Stavební trh je v Česku rozdělen tak, že jednu velkou část tvoří privátní zakázky v oblasti pozemního stavitelství a druhou pak veřejné zakázky v oblasti inženýrských staveb," vysvětluje Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Na tentýž fakt, že klíčovým hráčem s většinovým podílem na trhu je stát včetně zakázek měst, krajů a firem vlastněných státem, upozorňuje i analýza Deloitte. Ta poukazuje na financování dopravní infrastruktury, kde je situace z hlediska státu nejkritičtější.
Ve vyspělých ekonomikách, kde je infrastruktura hotová a jen se udržuje, představují státní zakázky 25 až 30 procent. V zahraničí převažuje ve stavebnictví soukromý sektor, tedy investice hlavně do bytové výstavby, protože dopravní infrastruktura je mnohem rozvinutější.
"Jsme tranzitní země, proto považujeme za klíčovou dopravní infrastrukturu. V Česku jsme se zaměřili na konsolidaci veřejných rozpočtů, ale úplně vypadla odpověď na otázku - v čem budeme růst? Kde bude naše konkurenční výhoda?" míní Miroslav Linhart, vedoucí oddělení stavebnictví Deloitte.
Jak se vyvíjel objem stavebních zakázek za poslední tři roky?
Jak se stavebníkům spolupracuje s úředníky?
Jak proti krizi bojují největší hráči na trhu?
VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 29. LISTOPADU.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.