Ke konci roku 2009 jsem měl volnou hotovost a přemýšlel jsem, kam ji investovat. Napadaly mne tradiční formy investic - nemovitosti či akcie. Zdravý úsudek mi ale říkal, abych investoval do toho, čemu rozumím. Nakonec tak vyhrála zvláštní komodita - víno. Již od roku 2004 jsem nakupoval francouzská vína z Bordeaux formou en primeur, do té doby víceméně pro vlastní spotřebu.

V en primeur nakupujete víno krátce poté, co je dokončena první fáze jeho výroby, poté se nechá zhruba další rok až dva dozrávat v sudech a pak bude nalahvováno. Víno, které takto zakoupíte, obdržíte až další rok a půl či dva po nákupu. Například ročník 2010 nakupujete v roce 2011 a obdržíte jej v roce 2013. Výhodou je, že takto nakoupené víno je vždy levnější než to již nalahvované.

Zajímavější ale je některá vína držet jako investici po mnoho let či dokonce desetiletí. Roční zhodnocení se může pohybovat od jednotek až po desítky procent. Často slychám rady kupovat nejprestižnější chateau, neboli premier grand cru classé. Jenomže investice do vína je jako každá jiná, a proto nákup nejžádanějších titulů automaticky neznamená nejvyšší výnos.

Stejné je to i s ročníky. Nejlepší ročníky vín z Bordeaux jsou zpravidla drahé již v okamžiku nákupu, a proto je složité je ještě zhodnocovat. Nejvyšší "zisk" přinášejí "standardní" ročníky, které lze pořídit za nižší ceny. Jedním z nich byl ročník 2008, který přišel po velmi drahém ročníku 2005, nadprůměrném, ale stále drahém ročníku 2006 a mizerném a nedostatečně zlevněném ročníku 2007. Zhodnocení ročníku 2008 se u některých vín zvedlo již na několikanásobek ceny. Ročníky 2009 a 2010 byly naprosto výjimečné a také výjimečně drahé, ročník 2011 pak velmi problematický.

Na to, jaký bude ročník 2012, si musíme počkat do jara 2013. A jak víno prodat? Existují internetové aukce a renomovaní čeští obchodníci s víny. Pokud se zařadíte mezi pravidelné konzumenty, dostanete se do okruhu lidí, kteří víno mohou chtít koupit přímo od vás.

Víno výnosnější než akcie

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Jiří Hub
obchodní a marketingový ředitel Asseco Solutions

Zajímavé zhodnocení přineslo Bordeaux z roku 2008.

Související