Vzdělání:
Vysoké učení technické v Brně, univerzita v Utrechtu a britská Sheffield Business School.
Kariéra:
Působil ve společnosti Ernst & Young, pak řídil Winterthur penzijní fond a společnost AXA. Od roku 2008 je generálním ředitelem státních Českých drah.
Soukromí:
Rozvedený, bezdětný. Rád hraje golf.
Za první pololetí vykázaly České dráhy ztrátu bezmála půl miliardy korun. Přesto chce státní podnik zakončit celý rok se ziskem - tvrdí jeho šéf Petr Žaluda. A to díky prodejům takzvaného zbytného majetku.
Jak dlouho ještě bude České dráhy táhnout do černých čísel jen prodej majetku?
Pololetní výsledek je plánovaný. Promítl se do něj také růst cen nafty, ale hlavně fakt, že prodej zbytného majetku proběhne hlavně ve druhém pololetí.
Kolik toho ještě je na prodej?
Letošní prodej bude v hodnotě přes jednu miliardu korun. Když spočítám všechny pozemky pod kolejemi, tak je to 15 až 20 miliard korun - tento majetkový vztah se ještě musí dořešit se Správou železniční a dopravní cesty. A jinak máme ještě další majetek na prodej za 3,5 až 5 miliard.
Jaké jiné zdroje máte k obnově zastaralého vozového parku? A počítáte s vydáním dalších dluhopisů?
Dluhopisy jsme vydali dvakrát v hodnotě po 300 milionech eur, a to bude na delší dobu poslední emise. Poslední tři roky investujeme do obnovy kolem osmi miliard korun. Postupně se musí vylepšit i samotné hospodaření firmy, a obnovený park by se pak financoval z odpisů. Negativně se nám zatím do výsledku promítají i náklady na provoz nádraží - z tisíce nádraží se jich zaplatí sto, zbytek prodělává.
Máte odhad, o kolik vás připravila začínající železniční konkurence, společnosti Radima Jančury nebo Leoše Novotného?
Za prvních šest měsíců tohoto roku máme růst tržeb o 150 milionů korun, asi o tři miliony více je cestujících. Rostli jsme v tržbách a počtu cestujících i loni, aniž bychom zdražovali. Z globálního pohledu konkurenci necítíme. Zatím.
Nákladní přeprava dříve dotovala tu osobní, pak se ale trend otočil. Co uděláte se zhoršujícími se výsledky ČD Cargo?
Osobní doprava historicky vykazovala přes miliardu korun ročně ztráty. Za letošní půlrok jsme na úrovni asi minus 250 milionů, takže propad se opravdu pomalu smazává. V nákladní dopravě se čísla zhoršují. Musíme do podzimu udělat analýzu, co jsou objektivní příčiny poklesu, a na to nastavit velikost firmy.
Mohlo by se ČD Cargo úplně zrušit?
Je to ztrátové podnikání. Ale veškerá přeprava by se pak přelila na silnici. To samozřejmě stát nechce. Musíme se proto bavit o snížení poplatku za dopravní cestu - ten je u nás jeden z nejvyšších v Evropě a prodražuje železniční nákladní dopravu oproti automobilové. Také na takové analýze, která by srovnala poplatek s mýtem na silnici, už pracujeme.
VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 6. ZÁŘÍ, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE: