Když venku panují tropická vedra, jako v uplynulých týdnech, při představě dne stráveného v dusné kanceláři bez závanu čerstvého vzduchu už jen cesta do práce stojí přemáhání. A to ani nemluvě o tom, že na produktivní výkon není ani pomyšlení.
Pro zaměstnance architektonického studia SelgasCano v blízkosti Madridu takové dny žádný horor nejsou. Jejich kancelář se totiž nachází uprostřed lesa, v chladivém stínu akátů, jilmů, platanů a švestek. Dvanáct metrů dlouhá budova, kterou navrhli architekti Lucia Cano a José Selgas, je zapuštěná 1,2 metru do země. Dolní část je ze železobetonu, střecha a stěny ze zaobleného plexiskla. Vnitřní stěny z betonu jsou natřené výraznými barvami, dobrou náladu budí také žlutě natřená podlaha.
Dostatek chládku si užívá také osm zaměstnanců švédského internetového providera, firmy Bahnhof. Jejich kancelář se totiž nachází v bývalém protijaderném bunkru z dob studené války o rozloze 1200 metrů čtverečních, 30 metrů pod Stockholmem. Interiér trochu připomíná bondovky, prosklený konferenční sál jako by visel nad skříněmi plnými počítačových kabelů a serverů. Zvláštností jsou zajisté také staré německé dieselové motory, které slouží jako záložní generátory, či koberec v zasedací místnosti připomínají povrch měsíce.
Funkční, ale i příjemný prostor
SelgasCano a Bahnhof - to jsou jen dva příklady z obrovské řady firem, které se díky atraktivnímu pracovnímu prostředí snaží motivovat své zaměstnance. Ještě před několika lety tomu bylo jinak - jednoduchý pracovní stůl, plechový šuplíkový kontejner, otáčivá židle a možná ještě malý paraván jako fiktivní ohraničení vlastní buňky vůči kolegovi. Kancelářské prostory musely být především funkční, jejich hlavním úkolem bylo umožnit zaměstnanci pracovat. Jak se při tom cítí, nehrálo příliš velkou roli. Jenomže opak je pravdou.
Mnoho lidí tráví v kanceláři více času než doma, a tak je logické, že se zde chtějí cítit dobře. Přitom není třeba designového nábytku či luxusního vybavení. Jde spíše o maličkosti, které jsou ale praktické či inspirativní. "Pracovní prostředí musí vyzývat ke kreativitě. A podporovat ji bude v budoucnosti to nejdůležitější," je přesvědčen Hans-Jörg Bullinger, prezident institutu Fraunhofer Gesellschaft, který již od roku 1997 v rámci projektu "Office 21" pracovní prostředí zkoumá.
Zajisté extrémním příkladem kreativního pracovního prostředí může být takzvaný Inventionland neboli "továrna na vynálezy" firmy Davison Design and Development sídlící v americkém Pittsburghu. Zaměstnanci si tam připadají (a de facto také mají připadat) jako dospělí kutilové na dětském hřišti. Pracovat lze například na pirátském korábu, v domě na stromě, obrovské botě, rytířském hradu či uprostřed závodní autodráhy. Tamním inženýrům, vývojářům a designérům prostředí očividně vyhovuje, ročně prý vytvoří až 2400 vynálezů.
Kreativní kanceláře
VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 30. SRPNA, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE: