Největší armádní podnik, letecké opravny LOM Praha, začal uskutečňovat plán na svoji záchranu. V těchto dnech rozjel prodej jednoho ze svých největších „pokladů“ – pozemků a nemovitostí v pražských čtvrtích Malešice a Kbely. „V současné době je zahájen proces prodeje cca 4,4 hektaru nevyužívaného pozemku v jižní části areálu v Malešicích a také výběrové řízení na prodej administrativní budovy v areálu ve Kbelích,“ potvrdil týdeníku Ekonom mluvčí ministerstva obrany Jiří Caletka.
V obou případech bude podle něj jediným kriteriem prodeje cena.
Opravny si na prodávané majetky nechaly udělat odhad hodnoty od znaleckého ústavu EQUITA Consulting. Na jeho základě očekávají, že za pozemky v Malešicích dostanou 82 milionů a dalších 17,5 milionu za třípatrovou budovu v Kbelích. „Částka je uvedena pouze orientačně a není pro zájemce závazná. Vyhlašovatel nicméně upozorňuje, že tato částka představuje jeden z aspektů při konečném rozhodování, zda výběrové řízení bude ukončeno prodejem nemovitostí nebo zrušením celého procesu,“ oznamují opravny v podmínkách, které zveřejnily na svých internetových stránkách.
Lukrativní pozemky lákají
Utržené peníze mají být podle prohlášení zástupců opraven použity na jejich další rozvoj. „Půjde zejména o rekonstrukce výrobních hal,“ říká Ekonomu člen dozorčí rady firmy a zároveň senátor za ODS Tomáš Kladívko.
Nynější výběrové řízení je podle informací týdeníku Ekonomu pouze začátkem dalších prodejů. Již v roce 2008 vznikl plán na prodej celkově až 30 hektarů pozemků, jejichž tehdejší hodnota se odhadovala na více než půl miliardy korun.
Právě pozemky se staly jedním z důvodů, proč se kolem opraven točí v poslední době řada zájemců, mezi něž patří například finanční skupina Penta. Ta podle neoficiálních informací usilovala o privatizaci celého podniku – skupina chtěla přesunout výrobu opraven do svého podniku Aero Vodochody a uvolněné pozemky následně rozprodat. „Nemovitosti a pozemky nejsou naším primárním zájmem, výnosy z nich však mohou pokrýt náklady nezbytné restrukturalizace a relokace,“ řekl v říjnu týdeníku Ekonom mluvčí skupiny Martin Danko.
Vedení ministerstva obrany však krátce na to ohlásilo, že LOM jako takový privatizovat nehodlá.
LOM v problémech
Současnými výprodeji řeší opravny, zaměstnávající necelých devět stovek lidí, své ekonomické potíže, do kterých se dostaly v posledních letech. Důvodem byl jednak pokles zakázek od české armády a jednak zbytečné nákupy náhradních dílů, které navíc často prodražoval fakt, že proudily přes několik prostředníků.
Nepotřebné zásoby náhradních dílů se ostatně staly také dalším artiklem, který dnes opravny nabízí k prodeji. Konkrétně jde o součástky k motorům pro ruské bitevníky MI-24 a československé cvičné letouny L-39 Albatros. Celkově si LOM podle nedávného auditu nastřádal přebytečné zásoby za zhruba 150 milionů.
Opravna vrtulníků LOM v Praze
Vladimír Šnídl, týdeník Ekonom