Může si firma "patentovat" figurku čokoládového zajíčka ve zlaté fólii s ručně vázanou mašlí? Rakouský soud rozhodl, že ano, a za vlastníka autorských práv na jeden ze symbolů Velikonoc označil společnost Lindt.
Konkurenčnímu výrobci, firmě Hauswirth, zakázal dodávat tuto figurku na trh a musí zaplatit soudní výlohy ve výši 56 tisíc eur.
Spolumajitel rodinné společnosti Peter Hauswirth se hájil tím, že Lindt získal již dříve svoji ochrannou známku protiprávně, protože čokoládoví zajíci se v Evropě vyráběli dávno před tím, než švýcarská firma stvořila prvního v roce 1952. Argumentoval také, že figurky musí vypadat podobně, protože obě znázorňují totožný zvířecí druh.
Milionový zajíc
Pro Lindt má soudní vítězství významný obchodní potenciál. "Podle odhadů letos celosvětově prodáme asi 120 milionů kusů zajíčků," řekla Ekonomu tisková mluvčí společnosti Nina Kellerová. V Česku se jen v supermarketech Albert prodají před Velikonocemi tisíce figurek, jedna za cenu přibližně 75 korun.
Vítězství v soudní při je pomyslným dárkem k 60. narozeninám zajíčkaznačky Lindt, první spatřil svět v roce 1952. "Tehdy bylo velmi náročné vyrábět takové figurky. Na konci linky seděly stovky žen v bílých rukavicích, které zajíčky balily,“ řekl již dříve právník Lindtu Reinhart Lange.
FOTO: Velikonoční zajíček jako předmět soudní pře - vlevo původní značky Lindt, vpravo údajně matoucí napodobenina značky Hauswirth.
Foto: Reuters