Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Na českých železnicích končí jedna éra. Policie plánuje, že by od začátku dubna skončila s pravidelnými hlídkami ve vlacích. Zajišťovala by už jen speciální vlaky pro sportovní fanoušky, zatímco ochranu běžných spojů kompletně převezmou pracovníci bezpečnostních agentur. Týdeníku Ekonom to potvrdili manažeři Českých drah.

„Policie bude zajišťovat pouze hlášené rizikové vlaky, případně zasahovat při porušení zákona. Prevence už zůstane výlučně věcí soukromých agentur,“ uvedl manažer odboru bezpečnosti Českých drah Milan Špaček.

Policejní prezidium se k tomu zatím nevyjádřilo. O stažení policistů ze železnice se nicméně mluví již několik týdnů. Jde o reakci na snižování stavů policie – policisté, kteří dosud hlídali vlaky by se mohli přesunout na vybrané místní oddělení, které mají personální podstav.

Evropský unikát

Ozbrojený doprovod měly české vlaky zajištěny od roku 1935. Postupně se v nich střídali vojáci, esenbáci nebo železniční policie. V posledních dvou letech již s ostrahou vypomáhali také pracovníci bezpečnostních agentur.

Konkrétně Českým drahám zajišťuje od letošního ledna tuto službu agentura Securitas, která nahradila dosavadních zhruba šedesát různých agentur, jež hlídali vlaky a nádraží. Ročně si přijde na necelých osmdesát milionů korun.

Úplné stažení policejních hlídek z vlaků je na evropské poměry unikátní krok. „Jinde v Evropě bezpečnost na železnici nadále primárně zajišťuje policejní autorita,“ říká Špaček. Například slovenské vlaky nadále hlídá železniční policie.


Jak se na českém území měnila ostraha železnic si můžete přečíst ve studii Milana Špačka z odboru bezpečnosti ČD - ZDE.

Více se o tématu nahrazovaní policie soukromými agenturami dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 15. března, nebo pod odkazem níže:

banner 2

Související