Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Odboráři z německého Volkswagenu loni s vedením společnosti vyjednali technické opatření, díky kterému už zaměstnance v jejich volném čase neruší pracovní e-maily. Firemní telefony 1154 pracovníků teď přijímají e-maily jen v pracovní době a půl hodiny před jejím začátkem a po jejím skončení.

Cílem je dát lidem příležitost odpočinout si od povinností a snížit tak riziko vyhoření. Podobná opatření možná budou zaměstnavatelé muset přijmout i v Česku, kde je už dlouho normou být permanentně "na příjmu". Služební mobil, kterým si firmy zajišťují neustálou dostupnost svých pracovníků, se přitom bere jako zaměstnanecká výhoda.

Obvykle ho totiž lze využívat i k soukromým účelům. Podle studie personálně poradenské společnosti Robert Half ČR patří tento benefit k desítce těch, s nimiž čeští zaměstnavatelé pracují nejčastěji. Ve firmách je populární téměř jako třeba pátý týden dovolené nebo stravenky. Ne všechny firmy sice svým lidem soukromé hovory hradí, pravidlem jsou ale přinejmenším velmi výhodné tarifní podmínky, které by se jednotlivci nemohli vyjednat.

Přesto bývá služební mobil některými považován za danajský dar. Tak ho chápe i manažerka nejmenované farmaceutické společnosti. "Můj šéf se mě snaží již delší dobu přesvědčit o výhodách takového benefitu, ale já o něj nestojím. Sice bych ušetřila pár stovek korun za soukromé hovory, ale přišla bych o klid. Služební telefon je totiž - na rozdíl od toho soukromého - u nás ve firmě nutné zvedat kdykoli," vysvětluje žena, která se této "zaměstnanecké výhodě" stále úspěšně brání.

Na příjmu i mimo práci

Mezi manažery je takřka výjimkou. V této skupině je totiž služební mobil v podstatě samozřejmostí. "Stejně tak je tomu třeba v případech obchodních pozic nebo v oblasti podpory zákazníků," doplňuje ředitel personálně poradenské společnosti Robert Half ČR Aleš Křížek. Jako skutečný benefit je podle něho mobilní telefon vnímán spíše jen zaměstnanci, kteří ho k práci nutně nepotřebují - tedy například u nemanažerských pozic v účetních odděleních či třeba v případě recepčních.

Jeho slova potvrzuje i situace ve společnosti České energetické centrum. Z celkem zhruba 250 kmenových zaměstnanců této firmy má služební telefon jen několik desítek. "Jsou to ti, kteří telefon ke své práci nutně potřebují - tedy především manažeři," říká obchodní ředitel centra Vladimír Vokroj. Permanentní "dostupnost" zaměstnanců považuje za normu. "Vzhledem k tomu, že většina uživatelů mobilních telefonů jsou manažeři, očekáváme, že budou na příjmu i mimo pracovní dobu," říká.

Zákonné normy sice povinnost zvedat služební mobil ve volném čase nestanoví, pravidla slušného chování ale hovoří jinak. "Pokud má zaměstnanec služební telefon, který lze používat i k soukromým účelům, to, že telefonát šéfa či kolegy přijme i mimo pracovní dobu, lze považovat za slušnost," konstatuje Křížek.

Zároveň ale dodává, že by zaměstnavatel neměl ochotu svých lidí zneužívat. "V konkrétním případě je třeba vždy zvážit, zda jde o problém či informaci, kterou nelze odložit - a je tedy nutné ji řešit například i ve večerních či nočních hodinách nebo během dovolené," dodává.


INFOGRAFIKA: Jak žít s mobilem? (pro zvětšení klikněte na obrázek)

Jak žít s mobilním telefon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Více se o tématu dočtete v posledním vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 26. ledna, nebo pod odkazem níže:

banner 2

Související