Slovo Vánoce se v logistických společnostech začíná skloňovat již od časného léta. To se totiž začínají plánovat personální, skladové a přepravní kapacity tak, aby se včas uspokojily potřeby všech zákazníků.
Koncem léta, zatímco si užíváme posledních prázdninových dnů a na Vánoce ani zdaleka zatím nemyslíme, k nám už míří tisíce námořních kontejnerů z Číny, Tchaj-wanu a Indie. Jsou naplněny až po střechu textilem, elektronikou a hračkami, které se ocitnou pod vánočním stromkem.
Po škole hned Vánoce
Obdobná situace je i u evropských dodavatelů. Také ti už v létě plní kamiony přepravců, dopravců a zasilatelů až na maximální možnou hranici objemu či hmotnosti. Veškeré dovezené zboží se pak dodává do centrálních skladů obchodníků, odkud se prostřednictvím dopravních společností zásobují obchody a obchodní centra.
Sotva v nich skončí zářijové akce pro školáky, začíná se s vánoční výzdobou a montáží dalších regálových ploch. Do obchodů začínají mířit lidé nabuzení akčními letáky a důmyslnou reklamou.
Letos začaly nákupy dříve
Trendem poslední doby se ale stalo nakupování v internetových obchodech. Většina lidí dnes již nemá čas na zdlouhavé nákupy. Svou roli hrají i příznivější ceny a rozšiřující se nabídka služeb. Podle posledních statistik nákup z pohodlí domova volí téměř třetina nakupujících.
Logistické společnosti to samozřejmě vítají - znamená pro ně více zakázek. Zejména v předvánočním čase, často v kombinaci s nepříznivým počasím, však velké množství zásilek důkladně prověřuje spediční kapacity. Počet přepravených zásilek letos rostl už od poloviny října, o celé tři týdny dříve než loni.
Přepravní společnosti rozvážejí a dodávají ostošest od pondělí do neděle a v tomto tempu musejí vydržet až do Štědrého dne. Kdo by si však myslel, že tím celý kolotoč končí, je na omylu. Na řadě jsou totiž lednové výprodeje.
Jan Kodada
obchodní ředitel logistické společnosti Gebrüder Weiss
Internetové nákupy znamenají pro logistické firmy více zakázek.