- státní správa má dostatek prostředků i lidských zdrojů
- úředníci jsou závislí na politickém vedení svých institucí
- státní správu charakterizuje individuální i kolektivní neodpovědnost.

Česká republika má dostatek prostředků na zajištění kvalitní státní správy i dostatek kvalifikovaných osob, které by ji mohly vykonávat. Celý systém je však nastaven tak, že spíše podporuje vysokou míru fluktuace a loajalitu vůči nadřízeným politikům než odbornost a nezávislost. Státní správa není schopna přilákat, vychovávat a dlouhodobě udržet schopné úředníky.

Vedoucí úředníci jsou pod silným politickým vlivem, protože mohou být kdykoli odvoláni z funkce bez udání důvodu.

Ochrana státních zaměstnanců proti nežádoucím politickým vlivům je nulová a neexistují ani žádná pravidla pro kariérní postup. Ten je závislý na politických vlivech. I když byl zákon o státní službě přijat už v dubnu 2002, do dnešního dne nenabyl plně účinnosti a vztah státních zaměstnanců a státu se nadále řídí zákoníkem práce, který je koncipován primárně pro soukromou sféru.

Libovůle personální politiky

Dalším destabilizujícím prvkem je odměňování úředníků. O skutečném platu úředníka rozhodují nadřízení prostřednictvím osobního ohodnocení, které může dosahovat až 100 procent platového tarifu, a pomocí jednorázových odměn. Na osobní ohodnocení ani odměny přitom není právní nárok.

Obsazování vedoucích míst ze strany politiků ilustruje odpověď stávajícího ministra financí Miroslava Kalouska na dotaz týdeníku Respekt, proč jmenoval krátce před svým odchodem z funkce v dubnu 2009 bez výběrového řízení vedoucího Finančního analytického útvaru: "Pana Cícera jsem asi dvakrát pracovně potkal, když byl zaměstnán na protikorupční policii. Zaujal mě svou inteligencí a přehledem." Jak snadné je o vedoucí pozici ve státní správě naopak přijít, ilustruje příklad Libora Michálka. Ten byl odvolán z pozice ředitele Státního fondu životního prostředí poté, co zdokumentoval korupční nabídku, která kompromitovala jeho nadřízeného ministra životního prostředí. Jiný příklad nabízí ministr školství Josef Dobeš, který svým blízkým spolupracovníkům rozděloval nestandardně vysoké odměny. Všechny tři uvedené příklady jsou v jistém smyslu extrémní, celkem věrně ale ilustrují zavedenou personální politiku, kterou politici považují za běžnou a nechtějí se jí prozatím vzdát.

Pan Nenahraditelný

Dalším příkladem je ředitel mezinárodněprávního odboru ministerstva financí Radek Šnábl, který se věnuje citlivé problematice arbitráží vedených proti České republice a který zůstává ve své funkci i poté, co byl pravomocně odsouzen pro daňové úniky. Postačí však, když ho ministr financí označí za nenahraditelného.

Zaměstnanci mají také jen malou motivaci oznamovat protiprávní jednání. Z anonymního průzkumu Transparency International provedeného v roce 2009 na vzorku 1000 respondentů (28 procent dotázaných byli zaměstnanci veřejné správy) vyplynulo následující: Téměř 60 procent dotázaných je přesvědčeno, že na jejich pracovišti dochází k nekalým praktikám. Ze zaměstnanců, kteří se setkali se závažným porušováním předpisů nebo etických pravidel, mělo 58 procent podezření, že se jednání dopustil jejich nadřízený nebo zaměstnavatel. Nepřekvapí proto, že pouze 25 procent dotázaných se v takové situaci obrací na svého nadřízeného, zatímco téměř 80 procent situaci pouze konzultuje s kolegy nebo se jí vůbec nezabývá. Pozitivní zprávou je, že většině respondentů (86 procent) nekalé jednání alespoň vadí.

Státní správa se nachází ve stavu individuální i kolektivní neodpovědnosti.

Týdeník Ekonom ve spolupráci s Transparency International exkluzivně přináší shrnutí stavu všech základních pilířů, na nichž stojí národní integrita České republiky.
(Redakčně kráceno, titulky a mezititulky redakční.)

Role v systému: míra, jakou daná instituce přispívá k celkové (protikorupční) funkci systému

Vnitřní správa: jak zajišťuje své řízení a nakolik je řádné, průhledné a odpovědné fungování dané instituce

Potenciál: jaké má daná instituce k dispozici zdroje k zajištění svých funkcí a jaká je její nezávislost

Číslo vyjadřuje na kolik procent se daná instituce blíží 100% ideálu

Zaměstnanci mají jen malou motivaci oznamovat protiprávní jednání.

Jak snadné je přijít ve státní správě o vedoucí pozici, ilustruje příklad Libora Michálka odvolaného z pozice ředitele Státního fondu životního prostředí.

Související