Přizpůsobiví, vstřícní, bezproblémoví. Tohle vysvědčení si za minulá léta vydobyli vietnamští podnikatelé od drtivé většiny české veřejnosti - ale najednou jakoby nemělo platit. V poslední době někteří politici i zástupci byznysu dští na druhdy pohodovou komunitu oheň a síru. Centrem nekalostí má být pražská tržnice Sapa.
"Jde především o obrovské daňové úniky. Na síle nabývá organizovaný zločin, na prvním místě jsou drogy," nechal se slyšet předseda sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost František Bublan (ČSSD) po jednání s pracovníky BIS a policisty, kteří Sapu mají v hledáčku.
A později si přisadil i prezident Svazu průmyslu a obchodu Zdeněk Juračka, když zdůraznil, že vietnamské prodejny mohou zlikvidovat tuzemské obchodníky i na venkově. "Rozšiřují se v regionech doslova kobercovým způsobem," vyzdvihl nebezpečí Juračka, jenž je zároveň předsedou Sdružení českých a moravských spotřebních družstev.
Je taková kritika namístě? Ryze kriminální hledisko ponechme k řešení kriminalistům. Zprávy BIS jsou beztak tajné a například pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) narozdíl od poslance Bublana nepovažuje Sapu za bezpečnostní riziko.
Tykač: O pozemky nestojím
Pokud jde o samotnou Sapu, předseda Česko-vietnamské společnosti Marcel Winter tvrdí, že o její pozemky v pražské Libuši mají zájem investoři. Odtud prý uměle vyvolaná kauza s praním peněz a drogami.
Kdo z movitých Čechů by parcely chtěl? "Vietnamci mi sdělili, že Tykač," zmínil Winter pro týdeník Ekonom jméno miliardáře a majitele společnosti Czech Coal. Jan Chudomel, mluvčí Pavla Tykače, ovšem tuto informaci označil za nesmysl. Sami vietnamští spoluvlastníci Sapy jakkoli komunikovat odmítli. A ani další oslovení finančníci nebo developeři se k údajnému jednání s Vietnamci, jimž podle Wintera nabízeli přes jednu miliardu korun, nehlásí.
Průhlednější k rozklíčování by mohla být jiná obchodní souvislost s náhle probuzenou kritikou Vietnamců - totiž Juračkova narážka na neplacení daní. "Naše výzkumy naznačují, že si nedělají problémy s jakýmikoli odvody a povinnostmi vůči státu, což si české subjekty nemohou dovolit," uvedl na adresu asijských spoluobčanů. Žádná tvrdá data ovšem zatím nesdělil. Chce nyní spolupracovat s finančními úřady a porovnat pak daně odváděné Vietnamci s "poctivými plátci".
Hlavní důvod, proč si dnes zástupce českých obchodníků stěžuje na údajnou šedou ekonomiku Vietnamců, ovšem zjevně spočívá v konkurenčním boji. Asijští byznysmeni už ovládají i řadu velkých průmyslových firem (viz Ekonom č. 40/2001), ale jejich hlavní síla je pořád v maloobchodě. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu nyní Vietnamci výrazně zrychlili expanzi a provozují už na 20 tisíc prodejen.
Příliš pracovitá konkurence
Je samozřejmě správné stíhat všechny neplatiče daní, ať patří k většinové či menšinové komunitě. Jenže i kdyby se opravdu prokázala podezření, že Vietnamci jsou v krácení daní nejšikovnější, přece to českým spotřebním družstvům asi moc nepomůže. Příčina asijského úspěchu tkví v něčem jiném.
Tak jako si v České republice stavebnictví nebo zemědělství už nelze představit bez pracovních sil z Ukrajiny, prosadili se i v maloobchodě zase Vietnamci. Ze stejných důvodů: našinec takovou práci prostě dělat nechce. Nehodlá se na zákazníka usmívat od rána do pozdního večera i během víkendů, objíždět "ve svém volnu" velkoprodejny a nakupovat zlevněné zboží, odepřít si dovolenou.
Navíc si za vyklizení pozic mohu sami tuzemci. Nadnárodní řetězce spolu s otevřeným trhem přinesly v 90. letech moderní kulturu prodeje a nabídku zboží, o níž se za socialismu nikomu nesnilo. Nicméně nástup mamutích obchodních sítí zároveň prakticky zlikvidoval "normální" obchody s potravinami, textilem, spotřebním zbožím. To jde na vrub místních samospráv, které povolovaly a povolují výstavbu velkoprodejen.
V pravou chvíli potom tuhle skulinu na trhu vyplnili Vietnamci, kteří pro expanzi měli ideální předpoklady. A nepotřebovali ani známé "na správných místech" jako mnozí tuzemští podnikatelští šíbři. K již zmíněné pracovitosti jim stačilo přidat ještě dvě věci: dobrou znalost zdejšího prostředí a také soudržnost komunity. Zatímco nadnárodní řetězce vytvářejí "síť" na základě manažerských smluv, vietnamští podnikatelé tvoří jakousi neformální, ale o to pevnější síť zcela přirozeně už v rámci svého společenství.
Ať už náhodou tržnice Sapa odhalí i nějaké kriminální tajemství - vietnamský boom to nezastaví.
Martin Mařík

Tržnice SAPA. Společnost Saparia, ve vlastnictví devíti vietnamských podnikatelů, ovládá proslulou pražskou tržnici od roku 1999. Foto: Martin Kovář
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Martin Mařík






