Škoda Auto do konce roku dodá tuzemským zákazníkům zhruba 500 vozů nového modelu Citigo. Během dvou týdnů přitom prodejci přijali již téměř 1000 závazných objednávek. "Dodávky prvních vozů Citigo zákazníkům v České republice již začaly. Největšímu zájmu se zatím těší Citigo v provedení Ambition s motorem 1,0/ 44 kW v barevné kombinaci červená Tornado," shrnul vedoucí regionu ČR Škody Petr Pečenka. První majitelkou je řidička ze Znojemska.

Model Citigo je jedním z pilířů růstové strategie značky do roku 2018, v rámci které chce zdvojnásobit prodej na 1,5 milionu aut. Automobilka nejmenším modelem zároveň vstoupila do zcela nového segmentu městských vozů. V příštím roce má přijít na tuzemský trh nový model Rapid, který se rozměry řadí mezi Fabii a Octavii, a ve druhé polovině roku zřejmě i třetí generace Octavie.

Cena třídveřové verze Citigo má začínat na 179 900 Kč, v současnosti firma ale nabízí dražší výbavové stupně Ambition a Elegance od 194 900 Kč, respektive 209 900 Kč. Nižší výbavový stupeň Active a pětidveřová karoserie se do nabídky dostanou až v příštím roce.


Uspěje nová Škoda Citigo na českém trhu? Jaký je v Česku zájem o malé vozy?

Ptali jste se Jana Linharta, partnera poradenské společnosti KPMG. Na dotazy čtenářů serveru Ekonom.cz odpovídal v pondělí 5. prosince.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, kdybyste měl jmenovat jeden důvod PRO a jeden PROTI, zda nová škodovka Citigo uspěje na českém trhu, co byste uvedl? Díky, AD.
Jan Linhart
Dobrý den, zdravím Vás i ostatní čtenáře. Je těžké uvést právě jeden důvod PRO a jeden PROTI, ale pokusím se :-) Pro úspěch na českém trhu je důležitý už samotný fakt, že jde o značku Škoda. Loajalita k domácí značce je stále velmi silná a navíc je podpořena nejrozsáhlejší sítí prodejců. Proto má nový vůz velkou šanci stát se jedním z nejprodávanějších ve své kategorii, ne-li dokonce nejprodávanějším. Proti hovoří především celková situace na českém trhu, kdy většina domácností stále pořizuje pouze jedno auto. Nová Škoda Citigo je především druhým vozem do rodiny, pouze u jednočlenných nebo výjimečně dvoučlenných domácností může plnit úlohu jediného auta. To je ale platné pro celou kategorii těchto vozů.
Čtenářský dotaz
Je podobné auto jako Citigo, nebo obecně minivozy, vhodné i pro ježdění mimo město? Chápu, že do kufru se toho asi moc nevejde, ale je to vůbec použitelné i pro například víkendové jízdy na chalupu pro dvojici starších lidí? Děkuji za vaši odpověď.
Jan Linhart
Vozy této kategorie jsou především určené do městského provozu. To ale neznamená, že pro někoho nemohou být vhodné i pro cesty mimo města. Jedná se ale spíše o auto na kratší vzdálenosti, například na každodenní dojíždění do práce. Cesty na chalupu s obvyklým nákladem myslím budou pro většinu chalupářů představovat jiné nároky na prostor.
Čtenářský dotaz
Pane Linharte, mate predstavu, jaka je asi tak marze vyrobce na podobnem vozu, ktery se da koupit za 190 tisic? Kolik z toho jde samotne skodovce?
Jan Linhart
Marže jsou přísně střeženým tajemstvím automobilek. Obecně jsou však u malých a levnějších aut nižší marže v přepočtu na jedno auto, než u dražších a velkých aut. Je to způsobeno hlavně tím, že automobilka rozpočítává náklady na výzkum a vývoj na více aut, a proto je návratnost investice do nového modelu dosažitelná s nižší marží na více kusech. Je celá řada dalších nákladů, které mají obdobný charakter, například investice do nástrojů a forem, které jsou pořizovány vždy pro konkrétní model auta. To také způsobuje, že po určité době je automobilka schopna vyrábět stejný vůz levněji - prvotní náklady byly pokryty, proto může jít s cenou dolů, jako například Škoda Auto s modelem Octavia Tour.
Čtenářský dotaz
dobrý den, měl jste už možnost se v nové citigo svézt? zajímal by mě váš názor, zda je vzadu dostatek místa a zda by nebylo lepší u podobných minovzů lepší stavět je jen třídvéřové a dvousedačkové? dděkuji.
Jan Linhart
Dobrý den, zatím jsem se tímto vozem nesvezl. Jak jsem již uvedl výše, vozy této kategorie nejsou určeny uživatelům, kteří mají velké nároky na prostor.
Čtenářský dotaz
Podle některých tabulek se uvádí rozdělení na minivozy a malé vozy a nižší střední třídu - mohl byste mi prosím uvést rozdíly mezi těmito kategoriemi a ukázat na příkladu? Děkuji. MN.
Jan Linhart
Citigo je představitelem kategorie minivozů, stejně tak jako například auta vyráběná TPCA. Malým vozem je například Škoda Fabia. To už je auto, které v řadě domácností plní roli rodinného vozu, byť stále s omezeným prostorem. Takto můžeme pokračovat dále. Nižší střední třída je například Volkswagen Golf, Hyundai i30, Ford Focus atd.
Čtenářský dotaz
Zdravim, podporim vic ceskou ekonomiku koupim-li se slovenkou Skodu ci ceske trojce z Kolina? Jaka je distribuce penez, ktere ja vydam na nove auto? Materialy, energie, mzdy, zisk - kde se dani? DPH bych zaplatil u nas, to je mi jedine jasne. diky!
Jan Linhart
Myslím, že u těchto vozů není tak velký rozdíl. To, že je Citigo vyráběna na Slovensku, nemusí být nezbytně nejdůležitější parametr. Důležité je, že řada dílů je vyráběna v České republice, subdodavatelé tedy platí daně v ČR a zaměstnávají české pracovníky. Stejně tak ústředí Škoda Auto, které řídí distribuci, prodej a především výzkum a vývoj, jsou také v Čechách. Neznám přesně podíly dílů vyráběné u nás pro tyto automobily, takže neodpovím přímo, nicméně snažím se ukázat, že Citigo i kolínská "trojčata" mají pro českou ekonomiku velký přínos.
Čtenářský dotaz
Jaky ocekavate, ze bude mit Skodovka Citi go podil mezi ostatnimi modely teto znacky? Dovolte jeste druhou otazku, jak se divate na plany postavit jeste SUV model? Neni na tomto trhu uz davno plno? A navic skodovka ma preci Yetti?!
Jan Linhart
Malé vozy u nás obecně nejsou příliš populární, stejné je to i jinde v Evropě. Už samotný fakt, že tři značky vyrábějí v jedné továrně (tj. jak Volkswagen na Slovensku, tak i TPCA v ČR), svědčí o tom, že tato auta nemají ambice být nejprodávanější modely svých mateřských značek. Citigo tedy nemá šanci dosáhnout prodejů Fabie, Octavie nebo Superbu, bude ale zajímavé sledovat zápolení s Roomsterem a Yetim. Větší SUV je myslím logický evoluční vývoj ve snaze automobilky rozšiřovat svou nabídku modelů. V tomto směru tedy považuji tuto cestu za logickou. Je otázkou, jak se bude Škoda Auto v budoucnu stavět k dalším segmentům, například ke stále populárnějším MPV.
Čtenářský dotaz
1. Jaký o minivozy zájem v okolních zemích - můžete uvést stát, kde mají největší podíl na trhu, nebo nejrychleji rostoucí prodeje? 2. Obecnější dotaz - nejsou podle vás malá auta neekologická? Kupují si je totiž domácnosti třeba jako druhý vůz, tzv. nákupní vozík s motorem, místo toho, aby se buď vozili jen jedním autem, nebo raději využívali pro drobné pojíždění v městech jen MHD? Co si o tom myslíte jako odborník vy?
Jan Linhart
1. Přesná čísla bohužel během tohoto rozhovoru nejsem schopen dohledat, nicméně obecně se minivozy lépe prodávají ve velkých městech. 2. Můj úhel pohledu je ten, že je ekologičtější jezdit malým vozem s nízkou spotřebou, než používat pouze "univerzální" vůz s vysokou spotřebou. Volba mezi autem a MHD by byla tématem na samostatný rozhovor :-), nicméně je nutné říci, že řada měst zavádí restrikce pro vjezd aut do center a právě malé vozy jsou jednou z možných cest, jak vyhovět přísným limitům. Také je u nich větší šance na prosazení alternativních pohonných systémů. Myslím, že význam minivozů dále poroste právě tak, jak se budou rozšiřovat uvedené restrikce.
Čtenářský dotaz
Jak dlouho bude ještě škodovka vnímaná jako "česká značka"? Patří Němcům, vyrábí na Slovensku, expanduje do Indie.. Nemyslíte si, že jí tohle globální rozkrokčení může spíš ublížit? Neměla by se soustředit hlavně na trh střední Evropy?
Jan Linhart
I když je Škoda Auto vlastněna Volkswagenem, stále jde o českou značku - ústředí sídlí v České republice a většina výrobních závodů také. Automobilový průmysl je globální. Působení na více trzích umožní automobilce lépe hospodařit - viz výše zmíněný dopad nákladů na výzkum a vývoj. Pokud je automobilka schopna tyto náklady rozložit do většího počtu výrobků, je schopna dosáhnout lepších výsledků a ... třeba mít i větší šanci přežít ekonomickou krizi. Působení v jedné zemi nebo jednom regionu je podle mého názoru krátkozraké. Už nyní můžeme například sledovat snahy čínských automobilek expandovat mimo Čínu. Před několika lety totéž řešily korejské automobilky Kia a Hyundai, které až během posledních 8 let otevřely několik závodů mimo Asii.
Čtenářský dotaz
V článku v týdeníku EKonom se popisu, že se prý do Evropy chystají čánské automobilky - máte o tom nějaké zprávy? Jak by jejich modely měly vypadat? A nebude to jen plast, který se po 50 tisících km rozpadne,?
Jan Linhart
Jedna z čínských automobilek - Great Wall, dokončuje montážní závod v Bulharsku. Je to trochu v rozporu s obavami některých ekonomů, kteří očekávají přesun výroby z Evropy do Číny. Tady vidíme první případ toho, že to může být i obráceně. Prostě automobilky se stále snaží vyrábět co nejblíže svým zákazníkům. Čínské automobilky dosud dodávaly téměř výhradně na domácí (čínský) trh, do budoucna určitě budou chtít expandovat do ostatních regionů. Kapacita tohoto závodu mi není známa, nicméně automobilka plánuje v první fázi prodej asi 8 tisíc aut nejprve na okolních trzích (Bulharsko, Rumunsko apod.) a teprve poté rozšiřovat dále do Evropy. Tedy relativně malé číslo. Trochu to připomíná cestu Škoda Auto za hranice - její první montážní závody v Indii a Číně měly také malé kapacity a jakmile se tam škodovky uchytily, začala dále expandovat. Z pohledu čínského výrobce je to určitě lepší, než postavit závod na 300 tisíc aut a teprve pak hledat odbytiště. Co se týče modelů, měl by se vyrábět / montovat vůz v ceně do 8 tis. EUR. Pokud se automobilka bude chtít na evropském trhu prosadit, bude muset dodávat auto v kvalitě požadované evropskými zákazníky.
Čtenářský dotaz
Jak byste definoval cílovou skupinu malé škodovky, pro koho je primárně určena? Jaký model škodovky jí v portfoliu nejvíce chybí? Jaký trh je pro Škodu Auto v současné době nejziskovější? Děkuji za odpovědi. L. Kotek
Jan Linhart
Tato auta jsou obecně určena (i) do městského provozu, (ii) jako druhé auto do rodiny, (iii) pro jednočlené nebo dvoučlenné domácnosti Zákazníci se tedy budou rekrutovat především z uvedených skupin. Škoda Auto má relativně vyváženou nabídku modelů, kterou postupně rozšiřuje. Osobně se domnívám, že kromě již dnes zmíněného většího SUV stojí za zvážení segment MPV nebo třeba užitkový vůz. To už jsou ale čiré spekulace. Ziskovost trhů z pohledu jedné automobilky je obtížné komentovat. Děkuji všem za zajímavé dotazy a přeji úspěšný začátek nového týdne!
Související