Zde na severu (600 kilometrů od Bangkoku) jsme tušili, že přijdou silné povodně, neb letos hodně pršelo, víc než jiná léta. Kolem nás protékalo směrem na jih spousta vody, i když bez větších následků. S výjimkou několika vesnic, kde přes noc za prudkých lijáků došlo k mohutným sesuvům půdy, a tedy i ztrátám na životě.

Náš kraj zde něco podobného zažil před šesti lety, kdy k mému domu vystoupila řeka o neuvěřitelných 10 metrů (jsme u zúženého řečiště), většina města byla pak zaplavena do výška až dvou metrů, ale asi jen dva až tři dny. To se ovšem nedá srovnat s tím, co dnes mají lidi kolem Bangkoku. Největší problém potom není to zmáčení, ale zamoření jemným mastným bahnem, které se velmi těžko odstraňuje. 

Ve srovnání s okolními zeměmi je Thajsko většinou uchráněno od velkých živelných uragánů. Ale světová moře pomalu stoupají a Bangkok se pomalu propadá. Přestože k záplavám dochází více méně každým rokem na konci dešťové sezóny touto dobou, tak letos je to opravdu rekordně kritické a dlouho trvající.

Místo pláží továrny

Thajská ekonomika je tentokrát opravdu ohrožena a to mnohem více než dřívějšími častými státními puči. A to proto, že většina průmyslu je umístěna hlavně na jihu od Bangkoku, kde se voda v rovině drží a jen pomalu odtéká směrem do moře, které je ještě ke všemu zrovna na své rekordní výšce přílivu.

Kdo má povědomost o Thajsku jen jako o ideální turistické zemi, bude překvapen, co všechno a kolik se toho zde vyrábí. Cestou z Bangkoku 200 kilometrů směrem ke známé přímořské (a nechvalně zábavné) oblasti Pattaya je vidět tisíce továren, ale vlastně žádné vesnice.

Nemalá část těchto továren vyrábí díly pro automobilový průmysl, hlavně japonský, také i americký.  A tak je logické, že záplavy v Thajsku mají veliký dopad na výrobu hlavně v Japonsku, mnohé automobilové provozy tam teď omezují svou výrobu, protože potřebné dodávky z Thajska nedorazily.

Viník? Průmysl i láska k betonu

Právě tyto industriální zóny kolem Bangkoku, kde se soustředil hlavně vývozní a těžší průmysl, současnou situaci obzvláště zhoršují. Všude, kde se něco staví, se nejdříve bohatě navýší půda, aby se terén dostal do výšky rádoby bezpečné od záplav. Podobně se navyšují všechny přilehlé komunikace, které mnohdy blokují přirozený tok vody, nutné drenáže a propojovací kanály jsou pak opomenuty. Tyto oblasti byly vždy zaplaveny vodou, pokud došlo k silnějším sezónním dešťům. Dnes ale nezbývá tolik těch nižších poloh pojímajících přebytek vody, a tak se valí jinam.

Největší příklad této zástavby je to megaletiště Suwanabhumi, které bylo vybudováno právě na rozsáhlém močálu, kde se vždy v tuto dobu zdržovala přebytečná voda. Na zavezení a navýšení celé oblasti se věnovalo nepředstavitelné množství zeminy a mnoho peněz.

Pochopitelně existuje více příčin záplav. Jedna z hlavních je zdejší láska k betonu, v městech i na vesnicích jsou zabetonovány veškeré volné plochy mezi domy a uličkami, a  tak voda rychle steče do kanálů, místo aby se pomalu vsakovala do půdy. Také zavodňovací kanály byly všude bohatě budovány, voda se tak dostane rychle k řekám. A i mohutné odlesnění přispívá k rychlému odtoku dešťů, na místě dřívějších hlubokých lesů jsou dnes rýžová pole a nebo jen zbylé houští, které moc vody nezachytí.

Rychlé řešení neexistuje

Konkrétně náš provoz, který kromě místního dřeva z vysazovaných kultur používá dřevo dovážené, má problém dostat kontejnery importovaného dřeva (hlavně z USA) sem na sever z přístavu, kde je vše vodou blokováno. A zrovna tak kontejnery, co potřebujeme dostat na vývozní lodě, teď přístav nepřijímá.  Vše je zpožděno, čeká se až voda opadne.

Nová vláda, která je u vesla jen pár měsíců, má mnoho co řešit, přičemž vymezení zodpovědností provozu zavodňovacích a povodňových zařízení není vždy moc jasné.  Až voda opadne a vše se vrátí do původních kolejí (více méně), jistě se budou hledat viníci, politika bude mít v technických problémech hlavní slovo. Bude se jistě hledat řešení, které by této situaci v budoucnu zamezilo. Jedno je jisté, žádné rychlé řešení to spravit nemůže a dlouhodobé komplexní řešení spojené s nepopulárními zásahy zde nikdy preferováno nebylo.

Související