John Willard »Bill« Marriott, Jr. (79)

 - Narodil se 25. března 1932 ve Washingtonu, v rodině podnikatele.
- Studium bankovnictví a financí na University of Utah ukončil v roce 1954.
- V letech 1954 až 1956 sloužil v hodnosti poručíka jako zásobovací důstojník na válečné lodi USS Randolph.
- V roce 1956 nastoupil v rodinném podniku Hot Shoppe, později přejmenovaném na Marriott Corporation.
- Prezidentem firmy a členem správní rady společnosti ho otec jmenoval v roce 1964.
- V roce 1972 se stal generálním ředitelem Marriott Corporation.
- Po smrti svého otce v roce 1985 převzal odpovědnost za celý podnik, stal se i předsedou jeho správní rady.
- V roce 1993 se firma rozdělila na dvě části a on se stal šéfem Marriott International.
- Je přívržencem americké Republikánské strany.
- Je vysokým hodnostářem Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů (mormoni).
- S manželkou Donnou mají tři dospělé syny a dceru, kteří pracují v Marriott International.

Marriott International, Inc.

Obor činnosti:
- Jedna z největších hotelových a ubytovacích sítí se sídlem v americké Bethesdě, stát Maryland.
- Je kotovaná na newyorské burze NYSE.
- Má na 3400 hotelů a ubytovacích zařízení v USA a v 68 zemích světa včetně Česka.
- Ubytovací zařízení podnikají pod osmnácti různými značkami (např. Marriott, JW Marriott, Renaissance, Bulgari, Ritz-Carlton aj.)

Historie:
- První občerstvovací kiosek Hot Shoppe, z nějž hotelová a pohostinská síť vznikla, založil J. W. Marriott, Sr., mormonský misionář, v roce 1927 ve Washingtonu. V roce 1964 se přejmenovala na Marriott Corporation.
- V roce 1993 se firma rozdělila na dvě části. Marriott International, která převzala veškeré hotelové služby a kterou řídí J. W. Marriott junior. Druhou část Host Hotels & Resorts řídí mladší bratr J. W. Marriotta Richard (72).

Počet zaměstnanců:
- V celé síti včetně hotelů ve franšíze pracuje kolem 300 tisíc lidí.

Současná situace:
- Společnost byla stejně jako celé hotelové odvětví po září 2008 postižena finanční a hospodářskou krizí. Ale už loni se vrátila k zisku.

Obrat:
- Loňské tržby vzrostly na 11,7 miliardy dolarů (zhruba 197,7 miliardy korun), čistý zisk dosáhl 458 milionů dolarů (cca 7,7 miliardy korun). Předloni přitom společnost vykázala čistou ztrátu 353 milionů dolarů.

Zdroj: Marriott International

Milovník rychlých aut a neustálé expanze Bill Marriott má i po půl století v čele světové hotelové sítě čich na nové projekty, jimiž chce soupeřům vypálit rybník.

Navzdory hospodářské recesi se letos rozhodl spojit některé ze svých hotelů s luxusními značkami, a tím umožnit své nejbohatší klientele »ještě hlubší zážitek z přepychu než dosud«.

Pochopitelně, jeho cílem je ještě více zdokonalit některé hotely nejvyšší třídy.

Uzavřel strategická partnerství s firmami, které budou přímo v jeho hotelech nabízet své služby. Na tento účel je přitom rozhodnut vydat až půl miliardy dolarů.

Hosté si budou moci zpříjemňovat svůj pobyt aromaterapií, pít nejdražší vína ze tří světadílů od firmy Treasury Wine Estates, poradit se s proslulými dietetickými odborníky z podniku Keri Glassman, koupit si nejluxusnější potřeby na cesty značky Tumi.

A to zdaleka není všechno: přímo v hotelu budou moci zažít vzrušující chvíle při nákupu uměleckých děl při dražbách slavné aukční společnosti Christie's.

Naštve klienty?

Šmouhou na kráse Marriottova nejnovějšího projektu ovšem je, že podobně smýšlela i konkurenční hotelová síť Hilton. Ta dokonce přišla s »manifestem přepychu«.

Jak ale napsal list New York Times, Bill Marriott navíc může se svými plány narazit, neboť lidé, kteří dosud zažívají následky drsného hospodářského poklesu minulých let, by mohli luxusní nabídku považovat za projev nemístné a přehnané okázalosti. V důsledku toho by se pak mohli přestat ubytovávat v levnějších zařízeních společnosti Marriott International.

Třpytná trojice

Zkušený hoteliér si s tím však prý těžkou hlavu nedělá. Jeho sázka na přepych se týká jen tří nejdražších sítí z celkem osmnácti různých značek, které jeho firma provozuje.

V nejpřepychovější třídě je jeho nejtřpytnější a nejhýčkanější diadém v koruně říše síť Ritz-Carlton, která provozuje 76 hotelů v celém světě. Nabízí mimo jiné soukromá kondominia, golfová hřiště, elegantní lázně a legendární restaurace.

V severní Americe byly v červenci již druhý rok za sebou hotely Ritz-Carlton označeny za »nejvyšší luxusní značku«. Toto ocenění jim udělila renomovaná agentura J. D. Power, a to ve své studii o spokojenosti hotelových hostů.

Druhá síť v pořadí, Bulgari Hotels & Resorts, je sbírkou sofistikovaných hotelů v exkluzivních destinacích, jako je třeba italský Milán či indonéský ostrov Bali. Proslavila se zejména svým moderním designem a nejvybranější kuchyní.

Třetím symbolem přepychu je síť JW Marriott, která svojí jednoduchou elegancí uspokojuje podle představ svého šéfa nároky »zkušených cestovatelů, kteří si v hotelu chtějí zachovat svobodu a cítit se sami sebou«.

Půlmiliardová investice do rozšíření služeb pro nejbohatší klientelu je Billem Marriottem a jeho manažerským týmem dobře vykalkulovaná.

Ve Spojených státech i v asijských zemích už minulý rok stouply tržby těchto hotelů meziročně o 8,9 procenta, i když se nedostaly na předkrizovou úroveň. Letos má odhadovaný přírůstek tržeb činit dokonce deset procent.

Podle amerického deníku New York Times má spolupráce s luxusními značkami v odvětvích módy, životního stylu a kulinářského umění ještě jednu výhodu - hotely sice rozšíří svoji nabídku služeb, ale přitom nemusejí zvyšovat stav personálu a náklady na něj. Své zaměstnance totiž poskytnou spolupracující podniky.

Bill Marriott, který je oprávněně považován za největšího žijícího klasika hoteliérského byznysu, tedy ví, co dělá. Vycítil na prahu hospodářského oživení, jakkoli ještě leckdy krotkého, poptávku určité části klientely po ještě větším přepychu. Má ho tedy mít!

Žijící klasik

Svojí čilostí a činorodostí Bill Marriott, který letos v březnu oslavil své 79. narozeniny, nepřestává všechny kolem sebe udivovat.

Zřejmě si velmi dobře přisvojil první z patnácti zásad, které mu jeho otec napsal, když ho před 46 lety jmenoval generálním ředitelem tehdy rodinné firmy: »Udržuj se fit fyzicky, psychicky i duševně.«

Mimochodem, ta patnáctá rada zní: »Přemýšlej objektivně a zachovej si smysl pro humor. Učiň podnikání zábavným pro sebe i ostatní.«

Šéf Marriott International natolik oslavuje svého podnikavého otce, že dokonce vydal sbírku jeho citátů k podnikání.

Obdiv k otci je jistě oprávněný. Marriott senior začal v roce 1927 ve Washingtonu v kiosku prodávat nejprve pivo a jiné nápoje, později i rychlé občerstvení. Z jednoho kiosku se brzy stalo osm.

Pak vznikly restaurace a následovaly i hotely.

Marriott senior vybudoval síť 300 hotelů ve Spojených státech, kdežto jeho starší syn jich má ve svém portfoliu přes tři tisíce, a to na celém světě.

»Můj otec byl podnikatel, já jsem manažer,« odpovídá Bill Marriott na otázku, zda je lepším podnikatelem než jeho rodič.

Výnosné poukázky

U rodinného stolu Marriottů se odjakživa mluvilo jen o obchodech a podnikání. Bill vzpomíná, jak ve svých v pěti letech našel v kiosku poukázky na pivo zdarma, které pivovar používal v rámci svého marketingu.

»Obcházel jsem s nimi domy a prodával dvě poukázky za niklák (pět centů), a tím si vydělával,« vypráví. Jako středoškolák už obcházel osm občerstvovacích zařízení, o něž otec rozšířil svoji firmu Hot Shoppe. Kontroloval, zda je tam čisto a personál je vlídný a poctivý.

Otec jako mormon, příslušník Církve Ježíše Krista Svatých posledních dnů, stavěl své podnikání právě na poctivosti a dalších mravních zásadách. Podle své věrouky mají mormoni »být čestní, pravdiví, cudní, dobrotiví, ctnostní a činit dobro všem lidem«. Také Bill Marriott je vysokým hodnostářem této církve.

Jeho otec byl typický americký selfmademan, kdežto jeho staršímu synovi Billovi i mladšímu Richardovi se dostalo odborného vysokoškolského vzdělání.

Na University of Utah vystudoval Bill bankovnictví a finance. Po nástupu do rodinného podniku v roce 1956 učil otce finesám velkého podnikání.

Například ho musel přesvědčovat, že bez úvěrů, a tedy bez dluhů, nelze zajistit setrvalý rozvoj podniku.

Osm měsíců po příchodu do otcovy firmy, to mu bylo 24 let, si vyžádal, aby mohl postavit hotel na zelené louce. Sám si sehnal architekta, stavební firmu a příslušné úvěry.

Právě na této stavbě, i na chybách celého projektu, se naučil jak podnikat v hotelové branži. A zejména jak je důležitý důraz na každý detail.

Je o něm známo, že když navštíví kterýkoli z hotelů své sítě, jeho první cesta vede do kuchyně.

»Jestliže je kuchyně čistá a dobře udržovaná, znamená to, že je na tom stejně i celý hotel,« napsal nedávno na svém blogu.

Cestující manažer

Přestože mu za necelý rok bude osmdesát let, stále hodně cestuje. Prý ročně nalétá průměrně 150 tisíc mil. A když se uvádí do provozu nový hotel, nesmí tam samozřejmě chybět.

V červnu se otevíral »přírůstek« ve španělském Madridu. Místní podnikatel, který si vybral franšízu od sítě Marriott, věděl, jak »velkému šéfovi« udělat radost. Na závodní dráze mu nabídl rychlý vůz a starý muž mohl stlačit akcelerátor až na podlahu.

»Miluji auta a nejvíce ta nejrychlejší. Zdálo se mi, že jsem dosáhl skoro rychlosti zvuku,« přiznal se Marriott v červnovém blogu a připojil svoji fotku se zdviženými oběma palci.

Zatím tento otec tří synů a jedné dcery, dědeček čtrnácti vnoučat a tří pravnoučat, na odchod z čela své hotelové říše nepomýšlí. I když jeho synové pracují v Marriott International, nepatří zatím do nejvyššího managementu. Zůstává proto otázkou, zda po Billovi stane v čele společnosti další Marriott.

Sám Marriott jménu svého rodu přikládá velkou důležitost.

»Pokud podnikáte ve službách a vaše jméno je nad vchodem, je důležité, aby si lidé mohli spojit se jménem i tvář. Chci, aby naši spolupracovníci věděli, že tady skutečně je chlapík jménem Marriott, který o ně pečuje, i když se s nimi nemůže často osobně setkávat,« prohlašuje.

Po otci si přisvojil ideu, že pečuje-li dobře o své spolupracovníky, jak nazývá své zaměstnance, tak se oni budou dobře starat o hosty. Zatím jich pod značkou Marriott pracuje 315 tisíc v 68 zemích světa, včetně Česka.

Billovou zásadou je, že se nikdy neohlíží zpátky, ale myslí jen na rozvoj svého podniku. Nepolevuje ve své ctižádosti stát se lídrem v odvětví, což je v tvrdém konkurenčním prostředí jistě velmi obtížné. Tím spíše, že podle listu New York Times k návratu na optimální předkrizovou úroveň hotelového odvětví v roce 2007 nedojde dříve než po roce 2014.

V té době by měl Bill Marriott slavit už své 82. narozeniny. Je ovšem zřejmé, že tento manažerský »nezmar« se toho dočká v dosavadní čilosti.

Miroslav Prchal
spolupracovník redakce


 

76 hotelů
patří ke značce Ritz-Carlton, která je v Marriottově síti nejpřepychovější.

Učiň podnikání zábavným pro sebe i ostatní - tak zní jedna ze zásad, které Bill Marriott zdědil po svém otci.

Foto: Profimedia.cz

Interiér Marriottova luxusního hotelu Ritz Carlton v Moskvě, kde návštěvníci zaplatí přes tisíc dolarů za noc. Foto: Bloomberg

Hotel Bulgari na Bali, který je součástí přepychové sítě. Foto: Isifa

Zahrada hotelu Marriott v thajském Koh Samui. Foto: Profimedia.cz

Hotel Marriott v jihokorejském Soulu má pro své návštěvníky i vnitřní golfové hřiště. Foto: Profimedia.cz

Vnitřní bazén v hotelu u londýnského letiště Heathrow. Značka Marriott má podle Billa Marriotta uspokojit nároky zkušených cestovatelů. Foto: Profimedia.cz

Související