Atmosféra v České republice nahrává »izraelskému řešení«: Ceny potravin stále stoupají.
30 procent
O tolik se v Izraeli díky Facebooku snížila cena oblíbené pochutiny.
Zatímco po celém světě jdou ceny potravin nahoru, v Izraeli jedna z nejoblíbenějších pochutin - tvarohový sýr typu cottage - výrazně zlevňuje. Zapůsobil tu přitom nový fenomén: sociální síť.
Nespokojení izraelští spotřebitelé se na síti Facebook sdružili k bojkotu údajně předraženého zboží, a výrobci a obchodníci nakonec kapitulovali.
Cena kelímku tvarohu se snížila o 30 procent na pět šekelů (asi na 25 korun). A původní protest se nakonec rozrostl i do pouličních manifestací za zlevnění dalších produktů a služeb, zejména nákladů na bydlení.
»Tlak na ceny přes sociální sítě je pozoruhodný fenomén, jímž by mohli výrazně ovlivnit trh i naši spotřebitelé,« všiml si na nedávné pracovní návštěvě Izraele také český ministr zemědělství Ivan Fuksa.
Tuzemští potravináři a obchodníci jsou k možnostem Facebooku či Twitteru velmi ostražití - dá se podle nich jak využít pro dobrou věc, tak třeba zneužít i k cílené likvidaci některé firmy bojkotem jejího zboží.
Každopádně atmosféra v Česku dost nahrává »izraelskému řešení«: Ceny potravin i u nás stále rostou, vládní škrty přitom sáhnou lidem ještě hlouběji do peněženek a standardní organizace na ochranu spotřebitelů v Česku prakticky nefungují. Což je skvělá živná půda pro »facebookové zlevňování«.
Arabská inspirace
V Izraeli zafungoval spotřebitelský atak přes sociální síť dokonale.
»Po úspěšné vzpouře na Facebooku museli reagovat všichni významní potravináři,« potvrdil týdeníku Ekonom Jaakov Dagan, šéf filiálky firmy Osem v izraelském Sderotu.
Osem, jejímž majoritním vlastníkem se stala světová potravinářská jednička Nestlé, vyrábí hlavně kečupy, polévky v sáčku a slané sušenky.
»I my jsme ale museli najít další cesty k snížení nákladů, hlavně přes moderní technologie,« přiznal Dagan.
Izraelští výrobci potravin přitom podle něho mají marže kolem pěti procent, obchodníci pak asi osm procent. Obě skupiny je nyní musejí trochu srazit, izraelská vláda totiž plánuje snížit dovozní cla, která tamní producenty chrání před levnější konkurencí.
»Možná, že celou vzpouru proti cenám tvarohu inspirovaly nedávné revoluce v arabském světě, kde se účastníci také svolávali přes sociální sítě,« dodává Jaakov Dagan.
Strašák pro podnikatele?
Čeští podnikatelé z izraelské spotřebitelské vzpoury pražádnou radost nemají.
»Všechno se dá využít i zneužít, sám žádnou zkušenost se sociálními sítěmi nemám,« glosuje možnost, že se facebooková nákaza přenese až do střední Evropy, například šéf obchodní sítě Globus v Česku Petr Vyhnálek.
Prezident Agrární komory Jan Veleba je jednoznačně proti.
»Máme přece standardní organizace na ochranu spotřebitelů - i když ty naše jsou právě teď nějak rozhádané. Ale ovlivňování trhu přes sociální sítě je podivné, lidi tak může zlákat k nepředloženostem třeba i kdejaký psychopat,« míní Veleba.
A obezřetný je také Miroslav Toman, prezident Potravinářské komory.
»Facebook a další sítě jsou neuvěřitelně rychlé, a jeden počin může během dne zcela změnit třeba firemní kampaň připravovanou řadu měsíců. Ale internet sotva může rozlišit, kdo má přiměřené marže a kdo ne, takže její důsledky mohou být pro podnikatele nespravedlivé,« upozorňuje Toman.
Jenže síla internetových akcí je právě v živelnosti a jejich účastníci se neptají potravinářů nebo obchodníků na důvody, proč je jejich zboží tak drahé. A také vzhledem k tomu, že standardní organizace Sdružení obrany spotřebitelů je už od loňska kvůli rozhádanému vedení mimo hru a míří do insolvence, mají vyznavači sociálních sítí i v Česku šanci.
Martin Mařík
zvláštní zpravodaj v Izraeli