O výstavbu dálnici v Polsku, kterou opouští čínská firma Covec, bude usilovat Eurovia CS. »Budou-li Poláci hledat firmu na dostavbu dálnice, určitě se budeme o zakázku ucházet,« uvedl exkluzivně pro týdeník Ekonom Martin Borovka, předseda představenstva a generálního ředitele Eurovia CS.
Ovšem do konce týdne ještě trvá moratorium mezi čínskou firmou Covec a polským ředitelstvím silnic a dálnic (GDDKiA). Jestliže nedojde k smíru, vstoupí v platnost vypovězení smlouvy polskou stranou, protože Číňané naplatili subdodavatelům a nedodržovali plán výstavby. Polské ředitelství dálnic dokonce požaduje na firmě Covec odškodnění okolo 741 milionů zlotých, což je v přepočtu přes 4,5 miliardy korun.
Skluz na výstavbě dálnice, která má v příštím roce kvůli fotbalovému mistrovství Evropy propojit Varšavu s německou státní hranicí, povede jistě k urychlenému výběru nové firmy. Polský premiér Donald Tusk řekl, že stavební práce by měly být obnoveny do konce července.
Češi mají dost sil
To znamená, že šanci mají společnosti se zkušenostmi a renomé. V Polsku na silničních stavbách pracují z českých velkých firem hlavně Skanska a Eurovia. Podstatnou roli při výběru nového generálního dodavatele bude hrát jistě i možnost, ihned na staveniště nastoupit. Což hraje do ruky právě českých stavebním společnostem.
»Kvůli propadu stavebních zakázek mají české firmy určitě volné kapacity,« uvedl týdeníku Ekonom Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví.
Marcela Honsová, týdeník Ekonom
Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vychází ve čtvrtek 30. června.