Společnost Google či filmové studio Pixar jsou známé nejen svým úspěchem, ale i nevšedním vzhledem kancelářských prostor.

Kanceláře umístěné v dřevěných chatkách či lanovkových kabinkách, kulečníkové stoly a jiné neotřelé nápady v jejich firemních interiérech jsou vskutku nevídané.

Ovšem právě zajímavě členěný pracovní prostor, neobvyklé designérské prvky, barevné zdi a relaxační koutky údajně stojí i za nebývalým úspěchem obou společností.

Vlivu prostředí na pracovní výkon se věnuje i řada zahraničních studií. Vyplynulo z nich, že nevšední pracoviště napomáhá kreativnímu a inovativnímu myšlení zaměstnanců, a tudíž i úspěchu celé firmy.

Například podle studie z roku 2008 provedené americkou architektonickou společností Gensler by až polovina všech zaměstnanců klidně pracovala každý den o hodinu déle, kdyby je obklopovalo hezčí pracovní prostředí.

Průzkum také ukázal, že společnosti s nejefektivnějším pracovním prostředím mají největší profit, jejich zaměstnanci jsou v práci více angažovaní a firemní značka má na trhu silnější pozici než konkurence.

Podobný výzkum provedla o rok později i společnost The Office Exhibition ve Spojených arabských emirátech.

Výsledky potvrdily, že většina z tisíce dotázaných kancelářských pracovníků - více než 90 procent - se dívá na design a rozmístění kanceláře jakožto na motivační nástroj.

Jen vnější efekt

Nicméně v České republice zůstává design pracovního prostředí často to poslední, na co zaměstnavatel klade důraz.

Lidé stále pracují v neosobních šedých kancelářích. Ty nejenže nemotivují k práci, ale ani nenabízejí místa k odpočinku.

S českými firmami, ale i veřejnými institucemi a jejich lhostejným vztahem k designu svých prostor má zkušenosti i návrhářka interiérů Simona Černá, která spolupracuje s menšími českými společnostmi.

»Zatímco zahraniční firmy si svých lidí váží a snaží se jim jejich pracovní prostředí co nejvíce zpříjemnit, české firmy dbají spíše na vnější efekt a se zázemím pro zaměstnance si příliš hlavu nelámou,« vysvětluje.

V případě českých firem designérka Černá vidí hlavní nedostatky v řešení pracovních míst a v chybějících relaxačních prostorách.

»Odpočívací koutky jsou zatím spíše výjimkou,« říká.

Na nedostatek místa pro relaxaci si stěžují i samotní zaměstnanci. »Velmi mi vadí, že nemáme místnost, kde bych si v klidu mohl vypít čaj anebo si neformálně popovídat s kolegy, když si chci odpočinout od počítačové obrazovky. Jako jediná možnost zůstává kuřárna, ačkoliv jsem nekuřák,« vysvětluje Tomáš, účetní jedné větší IT firmy.

Přitom existence takovýchto prostor napomáhá i tvorbě sociálních kontaktů a předávání informací v rámci organizace.

Často to pak způsobuje, že si lidé raději posílají méně formální zprávy e-mailem či přes jiné elektronické komunikační programy, místo aby se někde setkávali a předali si tyto informace ústně.

Důležitá setkání

V roce 2006 potvrdil průzkum již zmiňované architektonické společnosti Genser, že zaměstnanci pracují mnohem efektivněji, když mají blíže ke svým kolegům. Rovněž přitom upozornil na problém, že pro tato méně formální a neformální setkání bývají v málokteré firmě připravené i prostory.

K podobnému zjištění došla například Chicagská designerská firma VOA Associates, když dostala za úkol předělat kanceláře neziskové organizace American Society of Association Executives.

Po pečlivé sondáži, která obnášela rozhovor téměř s každým zaměstnancem, zjistili, že sociální život neziskové organizace probíhal maximálně na střeše při cigaretě. Jen tak na kávu si totiž zaměstnanci neměli kam sednout.

Dalším zjištěním bylo, že ve firmě se převážně pracuje v pětičlenných a méně početných týmech.

Místo pro setkávání takovýchto skupinek však nikde nebylo vyhrazeno. Zasedací místnost byla určena pouze pro větší počet lidí a jiné prostory, kde by se lidé mohli v klidu poradit, nebyly.

Designéři z VOA proto mimo jiné naplánovali malé sedací koutky v řídce využívaných koutech kanceláře, kde si zaměstnanci mohli sednout na kávu.

Do svého návrhu zapracovali i malé konferenční místnosti a útulné výklenky umístěné po stranách kancelářských chodeb.

Jednoduchost a čistota

S nedostatkem méně formálních prostor souvisí podle designérky Simony Černé i naprostá absence míst, kde by zaměstnanci buď mohli dostat, nebo si připravit teplé jídlo.

Podle odborníků někdy stačí i malá změna, aby se v kancelářských prostorách člověk cítil o trochu lépe. Simona Černá například radí vyměnit umělé květiny za živé.

»Živé rostliny vidíme tak na recepci nebo v reprezentativním prostoru. Měla by se však o ně starat odborná firma. Skomírající kytičky na pracovních stolech či oknech, o které pečují přímo zaměstnanci, nejsou správným řešením,« vysvětluje návrhářka.

Vedle rostlin může práci zpříjemnit i odstín zdí. I barvy působí pozitivně či negativně na pracovní výkon.

Podle Davida Hůly, marketingového manažera společnosti Akzo Nobel Coatings CZ specializující se na výrobu nátěrů, je sice stále nejprodávanější barvou jak pro domácnosti, tak firmy bílá, nicméně české firmy začínají být v tomto směru odvážnější.

»Hodně záleží na typu té které firmy. S jinou barvou se setkáte v administrativních prostorách advokátní kanceláře, s jinou zase ve firmě, která dováží hračky,« vysvětluje.

»Hodně to také souvisí s psychologií vnímání barev. Jestliže vím, že vínově červená je barvou vášně a krve, navíc opticky zmenšuje prostor, těžko ji zvolím do malé zasedací místnosti bez oken,« zdůrazňuje.

»Na druhou stranu si tuto barvu můžu dovolit ve větších salonech a aulách, kde působí reprezentativně. Vždy jde o to volit barevný odstín s přihlédnutím k jeho účelu a neřídit se jen vkusem,« zakončuje Hůla.

Zuzana Panczaková

Vyvarujte se chyb
1. Zjistěte, jak a kdy pracovníci využívají kancelářské prostory a kde zůstává nevyužité nebo jen málo frekventované místo.
2. Získejte zpětnou vazbu zaměstnanců, co se jim líbí, co se jim nelíbí na jejich pracovním prostoru.
3. Myslete na to, že redesign pracoviště by měl odpovídat i případným budoucím potřebám firmy.
4. Při změnách kanceláří se můžete setkat s odporem, zvláště pokud se dotýká vysoce postavených pracovníků. Proto je třeba vždy vysvětlit důvody vedoucí k přestavbě předem, teprve poté je budou akceptovat.

Zdroj: Bnet.com

Jakou barvu si vybrat pro kancelář
- Mechově zelená - osvěžující barva, dodá kanceláři teplo. Vhodná zvláště pro lidi pracující o samotě.
- Světle oranžová - energická barva, která povzbudí nadšení, kreativitu a navodí pocit štěstí.
- Béžová nebo krémová - neutrální barvy, ke kterým se dobře vybírá nábytek a doplňky. Jednoduché a klidné odstíny jsou vhodné pro kancelář jakékoliv velikosti.
- Šedá - neutrální barva, která se výborně doplňuje hnědou, černou či bílou. Klidná barva, která nebudí silné emoce.
- Bleděmodrá - má velmi uklidňující efekt na smysly a podpoří koncentraci i produktivitu na delší dobu.
- Světle hnědá - odstíny hnědé vytvoří přírodou inspirovanou atmosféru a vyvolávají pocit síly a houževnatosti.
- Purpurová - podpoří kreativitu, může zvýšit koncentraci a motivaci.
- Olivová - je vhodná na pracoviště, kde je třeba dlouho se koncentrovat na jednu věc. Přírodní barva se snadno kombinuje s černou a hnědou.

Zdroj: Freshome.com

Nevšední kanceláře společnosti Pixar mají hlavně podporovat kreativitu a uvolněné pracovní prostředí. Foto: Profimedia.cz

Související