Patnáct dřevěných podpěr, pomáhajících udržet prosklenou střechu dvorany Masarykova nádraží v horizontální poloze, je neklamným důkazem havarijního stavu nejstarší železniční stanice v Praze.

»Stačila by ještě jedna tuhá zima a ta konstrukce to už nemusí vydržet,« naznačuje nejmenovaný odborník seznámený s aktuálním stavem památkově chráněné nemovitosti.

Proč se ještě neopravuje? Kromě zdlouhavého stavebního řízení zavinily zpoždění rekonstrukce nestandardní smlouvy, jež po volbách před čtyřmi lety podepsali šéfové státem vlastněných Českých drah (ČD) s firmou Masaryk Station Development (MSD). Jejich prostřednictvím byla odstartována tichá privatizace nesmírně cenné jedenáctihektarové lokality v centru metropole, kterou i pražští radní chtějí v dalších desetiletích zcela zbavit kolejí a otevřít pro novou výstavbu.

Budeme prodávat a opravovat

Podezřelý kontrakt, uzavřený bývalým ředitelem ČD Josefem Bazalou (do minulého týdne šéf dceřiné firmy ČD Cargo), by nyní měl doznat změn, tak aby oprava Masaryčky mohla začít ještě letos.

Zatím ale není stále jasné, kdo opravu zabezpečí a kdo ji zaplatí. Měla to být MSD, ale to se má nyní změnit.

»Pokud se České dráhy a MSD dohodnou na změně souboru smluv, budou rekonstrukci zajišťovat a platit dráhy,« uvádí nyní mluvčí drah Radek Joklík.

Státem vlastněný podnik teď usiluje o to, aby výpravní budovu i s příslušnými pozemky získal od MSD, která je má v nájmu, zpět do své správy. Součástí realitní transakce má také být i okamžitý odprodej cenného drážního pozemku o výměře zhruba 1,5 hektaru lemujícího ulici Na Florenci.

Neoficiálně se hovoří o tom, že cena parcely, na jejíž část má MSD předkupní právo, by měla být v rozmezí 400 až 500 milionů korun. Rozhodnout by o ní měly znalecké posudky. V ceně se může promítnout i skutečnost, že se stále čeká na schválení nového územního plánu hlavního města. Dokud schválen nebude, výstavbě v této lokalitě bude bránit stavební uzávěra. Právě peníze z prodeje pozemku chtějí dráhy použít na rekonstrukci výpravní budovy.

Kruh se uzavírá

Když se firmy na změně smluv nedohodnou, budou podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka revitalizaci nádraží požadovat České dráhy po MSD (na základě stále platných smluv). Zástupci státní železniční společnosti ale připouštějí, že donutit k tomu MSD nemusí být jednoduché, protože výklad smluv je nejednoznačný.

» Budou-li chtít být České dráhy organizátorem oprav výpravní budovy, nebudeme proti,« uvedl pro týdeník Ekonom šéf představenstva MSD Jan Hromádka, který ve firmě zastupuje projektově-inženýrskou firmu Sudop.

»V současné době jsme dokončili projekt, získali stavební povolení a připravujeme tendr na dodavatele,« vysvětluje Hromádka, v jakém stavu jsou přípravné práce.

Neoficiálně se mluví však také o tom, že MSD odmítala do budov investovat dříve, než pod sebe získá takzvané síťové prodejce, jako jsou třeba trafiky Relay či obchody Pont. Společnosti, jež tyto obchody provozují, údajně nehodlaly přistoupit na nové nájemní smlouvy s MSD, protože ty současné s Českými drahami jsou pro ně extrémně výhodné.

»Naše nájemní vztahy s Českými drahami nemohou být v žádném případě považovány za důvod zpoždění rekonstrukce Masarykova nádraží,« reagovalo ale na dotaz týdeníku Ekonom vedení firmy JLV, která představuje asi nejvýznamnějšího síťového prodejce (provozuje na nádražích obchodní střediska Pont, občerstvení Fornetti Caffé a další). Firma se prý s MSD na veškerých podmínkách nájmu dohodla již loni na podzim.

Kdo dnes prochází dvoranou Masaryčky, může si povšimnout, že jedním z nájemců je i firma T Tip. Prodává zde masné výrobky (stejnou prodejnu má i na Smíchovském nádraží). Zajímavé je, že jejím majitelem je společně s manželkou Oldřich Zatloukal, člen dozorčí rady MSD. Zatloukal je dlouholetým spolupracovníkem bývalého šéfa drah Bazaly, doposud vedl jeho ředitelskou kancelář ve firmě ČD Cargo.

Je to průšvih

Dokonce i odborář Jaromír Dušek, tvrdý kritik současného managementu Českých drah v čele s Petrem Žaludou, považuje smlouvy vzniklé za předchozího vedení za průšvih. Souhlasí s názorem, že by se celá věc měla řešit s pomocí policie.

»O projektu se ale začalo hovořit už někdy v roce 1998. Firma Masaryk Station Development byla založena v roce 2004, když byl ředitelem drah Petr Kousal,« nezapomene připomenout historické souvislosti. Přitom i sám Dušek by měl mít máslo na hlavě. Když se smlouvy s MSD schvalovaly, seděl v dozorčí radě drah.

»Nevzpomínám si, že by nám návrhy smluv někdo ukázal,« tvrdí.

V rámci uzavřených kontraktů byla svěřena do rukou MSD téměř celá jedenáctihektarová lokalita Masarykova nádraží. Firma minoritně vlastněná Českými drahami a majoritně třemi soukromými subjekty získala nemovitosti do dlouhodobého pronájmu na 30 až 50 let. Zároveň na ně má i předkupní právo. Nejproblematičtější podmínkou je, že za pozemky by MSD neměla platit více než 900 milionů korun (!). A to i v případě, že ke koupi dojde až v daleké budoucnosti. Pokud by tato cena měla být přepočítána na celé území, cena za metr čtvereční bude směšných osm tisíc korun (běžná cena je dnes kolem 35 tisíc korun).

Největší pozemek zmizel

Stala se ještě jedna podivná věc. Ve smlouvě o zřízení předkupního práva, která byla připravována stejně jako ostatní smlouvy v advokátní kanceláři Squire Sanders a která je uložena v katastru nemovitostí, chybí největší, zhruba devítihektarový pozemek (parcelní číslo 2573/1). Těžko dnes dohledat, zda šlo o chybu právníků či o záměr, jak věc před veřejností utajit, což si třeba myslí zástupci občanského sdružení Oživení, kteří rozpor objevili. »Vedení Českých drah nám slíbilo, že se tím bude zabývat. Jak jsou nyní daleko, netušíme,« říká Martin Kameník z Oživení.

Že ve zmíněné smlouvě největší pozemek není, potvrzuje i šéf představenstva MSD Jan Hromádka, který ji společně s šéfem drah Josefem Bazalou podepisoval. »My se tím ale nezabýváme, pro nás je momentálně prioritou vyhodnocení architektonických studií a vytvoření konceptu zástavby území,« uvádí.

Každopádně pokud by právníci Českých drah byli dostatečně důslední, mohou i kvůli této »chybičce« po smluvním partnerovi žádat ústupky. Nic také nebrání jít cestou trestního oznámení na bývalé vedení drah a domáhat se ukončení smluvního vztahu. Kromě jiného by to ale asi znamenalo dlouholeté soudní spory a blokaci celého území.

Nebýt smluv s MSD, mohly by dráhy nabídnout zmíněný pozemek podél ulice Na Florenci v otevřeném tendru i dalším zájemcům. Otázkou je, když jej nyní dráhy prodají za 500 milionů, znamená to, že vzhledem k maximální ceně 900 milionů budou moci zbylé pozemky v budoucnu MSD odprodat jen za 400 milionů?

»To v tuto chvíli neřešíme,« tlumočil stanovisko vedení ČD mluvčí Radek Joklík. Někdo to ale řešit bude muset.

Sousedy si člověk vybírá

V případu zatím nikdo nenašel nic hmatatelného, co by nasvědčovalo tomu, že bývalý management Českých drah vedený Josefem Bazalou uzavřel úmyslně nevýhodný obchod, aby pomohl soukromým byznysmenům.

Týdeník Ekonom si už loni v katastru nemovitostí všiml jedné zajímavé souvislosti, která naznačuje, že mezi Bazalovými lidmi a akcionáři MSD patrně existují nadstandardní privátní vztahy.

Jde o další železniční developerský projekt (tentokrát v blízkosti pražského hlavního nádraží), jehož kořeny sahají do stejné doby jako start projektu na Masaryčce. I na něm se podílela firma Sudop.

Nad »hlavákem« nedaleko Vysoké školy ekonomické byl v minulých letech vybudován bytový soubor Rezidence Riegrovy sady.

Luxusní bydlení v atraktivní lokalitě zde získali vedle tří šéfů firmy Sudop (Jan Hromádka, Jan Kout a Tomáš Sláma) také například dcera exředitele ČD Bazaly Klára Bazalová a dlouholetý šéf právního oddělení drah Jan Blecha, jehož odbor se na smlouvách s MSD nepochybně výraznou měrou podílel.

Byt ve zmíněném areálu má i vlivný šéf brněnské stavební firmy OHL ŽS Michal Štefl, jímž řízený podnik je provázaný s firmou Morávka Centrum, která je též akcionářem Masaryk Station Development.

Jiří Pšenička

(Viz též politika & byznys)

Masaryk Station Development
- Firma založená v roce 2004, kdy byl ředitelem Českých drah Petr Kousal a jeho náměstkem Josef Bazala.
- Ve stejné době byly založeny další podobné firmy za účelem zhodnocení nepotřebných drážních pozemků v centrech měst.
- České dráhy mají ve firmě třetinový podíl, dvě třetiny patří Masaryk Station Investment (tu vlastní trojice firem: Sudop, Morávka Centrum a ING Real Estate Development).
- 29. srpna 2006 uzavřely České dráhy s MSD soubor smluv týkajících se pražského Masarykova nádraží.

Z předkupní smlouvy s firmou Masaryk Station Development »vypadl« největší pozemek v lokalitě Masarykova nádraží.

900 milionů korun
To je maximální suma za lukrativní pozemky kolem Masaryčky.

Odborníci upozorňují, že podepřená dvorana Masarykova nádraží v centru Prahy by příští zimu už nemusela vydržet.

Foto: Jan Rasch

Související