Břeclavský výrobce pufovaného pečiva nově spustil produkci zboží Fair Trade. Rýžové chlebíčky bez příchuti nebo s hořkou čokoládou začala firma Racio vyrábět pro britskou společnost Sheriffs. Pod její privátní značkou budou k dostání v obchodních řetězcích Morrisons a Waitrose.

Fair Trade (neboli spravedlivý obchod) si klade za cíl podpořit znevýhodněné producenty, jejichž zboží zdražuje velké množství překupníků. Certifikovaná značka garantuje, že při výrobě zboží nebyla využita neúměrně levná nebo dětská pracovní síla. Důležitá je také ekologická stránka produkce.

Aby mohl být výrobek označen značkou Fair Trade, musí projít mezinárodní kontrolní asociací Fairtrade Labelling Organization. »Rýži dovážíme od thajských pěstitelů, výroba pak probíhá v Česku. Zásady "férového obchodování" dodržujeme samozřejmě jak u nás, tak platí pro pěstitele,« vysvětluje Oldřich Darmovzal, šéf firmy Racio.

Českých 40 milionů

Proč společnost Sheriffs dováží rýžové chlebíčky právě z České republiky? »Fair Trade zboží je obecně dražší, náklady na jeho produkci jsou vysoké. Vyplatí se jim, když si je nechají vyrobit u nás,« tvrdí Darmovzal.

V porovnání s běžnými produkty je zboží označené Fair Trade často dražší až o padesát procent. Aby cena byla pro zákazníka přijatelná, snaží se firmy snižovat náklady třeba tím, že výrobky vozí ze zemí s levnější pracovní silou.

Ve vyspělých zemích je poptávka po fairtradových produktech relativně vysoká. Ročně se v tomto byznysu celosvětově otočí kolem 2,9 miliardy eur. Jen v Evropě existuje kolem tří tisíc fairtradových obchodů a výrobky s tímto označením se prodávají ve 43 tisících evropských supermarketech.

»Nejlépe jdou na odbyt ve Velké Británii. Naše aktuální čísla pocházejí z roku 2008, kdy tam objem prodaného fairtradového zboží dosáhl zhruba 880 milionů eur,« tvrdí Veronika Bačová z české Asociace pro Fair Trade.

Británii následují Spojené státy s prodeji přibližně ve výši 750 milionů, Francie s 255 miliony a Německo s 212 miliony eur. V Česku je objem zatím zanedbatelný - dosahuje kolem 40 milionů korun ročně.

Třetí v pořadí

»Hlavním důvodem nízké poptávky v Česku je malé povědomí o fairtradovém obchodování a kupní síla obyvatel,« domnívá se Darmovzal. I proto se Racio stalo teprve třetí tuzemskou firmou vyrábějící potraviny označené Fair Trade.

»Předešla ji síť kaváren Mamacoffee, která prodává kávu dovezenou z Etiopie a zpracovanou u nás, a také Hellma Gastronomický servis, který vyrábí fairtradový cukr,« vysvětluje Tomáš Bílý, předseda Společnosti pro Fair Trade.

Posledně zmiňovaná firma produkuje stejně jako Racio zboží výhradně pro britský trh. I ona dodává zboží společnostem, které je pak prodávají pod svou značkou.

Racio na českém trhu působí dvacet let. V současnosti je ve svém oboru evropskou trojkou. Výrobky vyváží do většiny evropských zemí, exportuje ale i do Kanady, Spojených států a do Izraele.

Pavla Kreuzigerová

2,9 miliardy eur
Tolik se ročně točí v tržbách Fair Trade po celém světě.

 

Související