Krize přinesla řadě firem krušné časy. První, kdo na tom tratí, často bývají zaměstnanci. Přicházejí nejen o pracovní benefity, ale i o různé firemní slavnosti, předvánoční večírky nevyjímaje.

»V době před Vánocemi, a tudíž i před koncem roku, by pozorný manažer neměl zapomínat zaměstnancům nějakým způsobem poděkovat za celoroční práci. Z hlediska motivace jde o velmi důležitý krok,« říká lektor vzdělávání dospělých Roman Šetka.

Nemlčeti zlato

»Když už od pořádání předvánočních akcí vedení společnosti ustoupí, je dobré zaměstnancům přímo sdělit, že letos se nic konat nebude, a vysvětlit, z jakého důvodu. Pochopí to lépe, než když se o tom bude mlčet,« doporučuje Šetka.

Pracovníci si většinou uvědomí, že zrušení akce pomůže firmě v době krize ušetřit peníze a případně je použít někde jinde, což je i v jejich zájmu.

Průzkumy mezi zaměstnanci totiž ukazují, že pro většinu z nich je velmi důležitá jistota pracovního místa. A to dokonce více než výše mzdy. »Nezapomeňte tedy při této příležitosti ujistit své zaměstnance, že s nimi počítáte i v příštím roce,« radí Radka Vaňková ze společnosti Personal Image Design, která se zaměřuje na rozvoj osobní a firemní kultury.

Za díky se neplatí

Ještě lépe vaši podřízení zrušení večírku přijmou v případě, kdy se pozitivně promítne do jejich ohodnocení.

Například americký podnikatel Rob Stalling ze společnosti Envirotech Services předvánoční oslavu sice odvolal, část ušetřených prostředků ale rozdal podřízeným. Na chybějící večírek si prý nikdo nestěžoval. Všichni ocenili, že budou mít více peněz na svátky.

Jinou možností, k níž se přiklonila například marketingová manažerka z advokátní kanceláře Glatzová & Co Klára Bumbálková, je podělit všechny pracovníky drobným dárkem.

»Ráno jsme všem zaměstnancům na židli dali pytlíček s kouzelnými fazolemi. Jde o plastové kapsle, ze kterých se po namočení "vylíhnou" malá barevná zvířátka. I když šlo o maličkost, kolegové tím byli nadšeni,« popisuje, jak vedení firmy potěšilo své podřízené letos na Mikuláše.

Vaňková ale upozorňuje, že nebývá vždy jednoduché vybrat pro zaměstnance vhodný dárkový předmět.

»S dárky je to složité, je těžké každému udělat radost, proto se spíše vybírají neutrální věci. Často zaměstnancům udělá větší radost upřímné poděkování za odvedenou práci než nevhodně zvolený dárek,« vysvětluje.

V mezním případě postačí i jednoduchá e-mailová zpráva. Manažeři by totiž neměli zapomínat, že předvánoční akce je především způsob, jímž firma vyjadřuje poděkování svým zaměstnancům za jejich celoroční píli.

Pokud tedy finanční situace nebo i jiné důvody její konání neumožňují, je třeba najít vhodnou náhradu. A tou mohou být právě vhodně zvolená slova díků v e-mailové zprávě nebo pronesená osobně.

Pokud se nejvyšší vedení vaší společnosti k ničemu nemá, není nikde psáno, že by iniciativu nemohli převzít šéfové jednotlivých oddělení.

»Stačí třeba navrhnout, že si před Vánocemi půjdou všichni společně sednout třeba na drink do restaurace. Tím se i snáze boří bariéry mezi nadřízeným a podřízenými a "pročistí se vzduch" na pracovišti,« doplňuje Šetka.

Zejména v zahraničí je obvyklé poděkování formou udílení různých ocenění či diplomů. Příklady ale najdete i v Česku. V jedné tuzemské firmě zaměstnanci každý měsíc svým kolegům posílají takzvané »palce měsíce«. Kdo jich získá nejvíce, dostane drobnou cenu.

Udělej si sám

Zamlouvá se vám varianta večírku více, ale přesto nechcete za posezení utratit příliš mnoho peněz?

Šéf americké společnosti Valley Staffing Services David Mueller tento problém vyřešil tím, že oslavu uspořádal přímo na pracovišti. S trochou kreativity je toto vhodná cesta, jak ušetřit a ještě zaměstnance pobavit a stmelit kolektiv.

To druhé platí zejména v případě, kdy své podřízené zapojíte i do přípravy večírku. »Nejenže ušetříte, ale předejdete i případným stížnostem,« poradil čtenářům serveru Inc. výkonný ředitel rovněž americké firmy Cablelink Ben Chase.

Hudebníky nahradí reprodukovaný poslech z počítače nebo klipy promítané prostřednictvím videoprojektoru, třeba ze serveru YouTube. Řada zaměstnanců se jistě ráda pochlubí doma vyrobenými pamlsky a následovat může tombola vytvořená rovněž z předmětů donesených zaměstnanci. Pro hru je ale třeba předem stanovit pravidla, a to zejména určit horní hranici hodnoty donesených dárků.

Radka Vaňková tuto možnost nezavrhuje, upozorňuje ale i na možná negativa. »Je pravda, že společnosti nyní redukují rozpočet na firemní večírky nebo je ruší úplně. Stává se tak, že menší firmy častěji pořádají oslavy přímo na pracovišti. I v tomto případě je však třeba dávat si pozor. Mohlo by se stát, že se nálada na večírku uvolní natolik, že firemní prostory budou potřebovat druhý den generální úklid,« směje se.

Zpestření ledna

Pokud chcete kromě firemních peněz ušetřit přílišného vypětí i nervy svých podřízených, potom s klidem odsuňte plánovaný večírek až na leden.

Mluví pro to například zkušenost výkonného ředitele americké společnosti Aqua Quip Briana Quinta. Ten serveru Inc. popsal, že jednou uspořádal večírek nejen pro pětašedesát svých zaměstnanců, ale i pro jejich rodiny. Většina z nich však nepřišla, protože před svátky neměli čas. Firemní party se od té doby ve společnosti pořádají těsně před koncem roku.

Tento přístup podporuje i Roman Šetka. »Přesunout firemní akci na leden je výhodné. Pro všechny to znamená méně stresu, a kromě toho tak firma může ušetřit i na pronájmu společenských prostor. Nájmy nejsou tak vysoké jako před Vánocemi. A navíc jde o vítané zpestření začátku nového roku,« míní.

Zuzana Panczaková

Jak motivovat (téměř) bez peněz
- Nezapomeňte. Obejít vánoční svátky zcela bez povšimnutí je pro zaměstnance demotivující.
- Informujte. Komunikujte se zaměstnanci. Přijmout úsporná opatření je jednodušší, když chápou, proč jsou nutná.
- Poděkujte. E-mail s poděkováním za celoroční práci firmu nic nestojí a pracovníky potěší.
- Oceňujte. Uznání či drobné ceny podporují pracovní nasazení vašich podřízených.
- Improvizujte. Pokud se vedení firmy k ničemu nemá, zajděte s podřízenými třeba na drink, i to pomůže »pročistit vzduch« v kanceláři.
- Slavte na pracovišti. Ušetříte tak za pronájem slavnostních prostor.
- Zapojte zaměstnance. Pokud do organizace večírku zapojíte zaměstnance, hodně ušetříte. Mohou přinést ukázku vlastní kuchyně a zajímavá může být i tombola z donesených dárků.
- Posuňte termín. Party v polovině ledna vám ušetří zbytečný stres i náklady.
- Dívejte se kolem sebe. Výběr vhodného dárku či prostor pro konání vánočního večírku nemusí být drahou záležitostí. Stačí zapojit fantazii.

Pokud chcete kromě peněz šetřit i nervy svých podřízených, odsuňte firemní party na leden.

Související