Když před čtrnácti lety zakládal Zdeněk Löffelmann firmu 69 Company, počítal své celoroční tržby v řádech jednotek milionů korun.

Začal s tím, co ho baví. Prodával jízdní kola v létě a snowboardovou výstroj v zimě. Postupně, jak jeho podnik rostl, firmu profiloval a nakonec se zaměřil výhradně na prodej jízdních kol americké značky Spe-cialized.

Pracovat a uspět v oboru, který je zároveň vaším koníčkem, o tom se spoustě lidí jen zdá. Pokud ale přitom na svém hobby i zbohatnete, říká se tomu americký sen.

Löffelmann si svůj americký sen splnil, když loni prodal svoji firmu 69 Company Američanům. Dnes šéfuje společnosti Specialized Eastern Europe. Řídí prodej kol této značky v Česku, na Slovensku a v Polsku s obratem čtvrt miliardy korun ročně.

Specialized je v Česku jednou z mála značek, která roste i navzdory ekonomické krizi. Patří mezi pětici největších prodejců kol. »Každý, kdo mě zná, ví, že chci být vždycky první, ať již na kole nebo v podnikání,« netají se Löffelmann svým cílem být do pěti let českou jedničkou.

Jednoduché to mít nebude. Dlouhodobým lídrem v Česku je Universe Agency s koly Author. Jak uvádí ředitel firmy Martin Havlena, značka Author v minulosti ovládala téměř polovinu českého trhu a dnes se na prodeji nových kol podílí necelými 30 procenty.

»Naproti tomu strmě rostou světové značky, především americké, jako jsou Scott, Trek, Giant a Specialized,« říká předseda Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu (AVDK) Josef Přib.

Do zahraničí díky prodeji

Kromě plánů na ovládnutí českého trhu chce Specialized budovat pozici také na Slovensku a především v Polsku. Bez loňského prodeje své původní distribuční firmy Američanům by ale Löffelmann na expanzi do zahraničí pomýšlet nemohl. »Každý má své limity a musí je umět přiznat,« říká.

Firmu s tržbami v řádu stovek milionů korun už podle něho nebylo možné financovat tak, aby se mohla rychleji rozvíjet. Nyní ale může využít finanční zázemí americké matky. »Krize zkrátka přeje připraveným,« říká Löffelmann, když vzpomíná na prodej své firmy.

Podobně to hodnotí i jeho konkurenti. »Koupě Löffelmannovy distribuční společnosti ze strany Američanů přišla v ideální době,« říká Josef Přib, který je nejen předsedou asociace výrobců a dovozců, ale jeho firma Progress Cycle je jedním z největších obchodníků v oboru.

Miliardy za bicykly

»Zatímco v minulosti jsme byli zvyklí na růst prodeje v řádu několika desítek procent, letos to bude asi jen patnáct až 20 procent,« postěžoval si Löffelmann. O podobném růstu si ale celý český trh může nechat jen zdát.

Podle odhadů asociace výrobců a dovozců celkové prodeje kol řádově o pět procent klesnou. V Česku se přitom prodá ročně ve specializovaných prodejnách zhruba 220 tisíc značkových kol za více než dvě miliardy korun.

Zpomalení poptávky po kolech ale nahradil rapidní růst prodeje značkových doplňků, kde je Specialized silný v kramflecích. »V letošním roce jsme z prodeje doplňků vytěžili maximum,« přitakává Löffelmann.

Firma nabízí v designových řadách vše od cyklistické obuvi přes ponožky, oblečení až po přilbu. »Již loni bylo vidět, že stále více cyklistů chce mít sladěnou výstroj nejen podle barev, ale i podle značky,« vysvětluje Löffelmann.

Jeho firma tento trend zachytila včas a dnes si mne ruce. Za vyšším prodejem doplňků totiž prodejci vidí právě vliv krize.

Mnozí cyklisté kvůli nejistým příjmům nákup nového kola odložili, o to více ale utratili za doplňkové zboží.

Nejlépe se prodává funkční oblečení, především značkové dresy, cyklistické kalhoty a prádlo, nemluvě o přil-bách. Hitem letošního roku jsou boty a pedály s našlapovacím mechanismem. Čeští cyklisté za náhradní díly a doplňky ve specializovaných cykloprodejnách utratí ročně zhruba kolem 1,5 miliardy korun.

Kolo za cenu auta

Růstu firmy na trhu pomáhá také práce s obchodníky. »V létě, když představujeme kolekci na příští rok a naši obchodníci mohou modely pro příští sezonu fyzicky vyzkoušet, ukazuje větší část kurence své novinky jen na obrázku,« říká Löffelmann.

Značka se zaměřuje hlavně na dražší kola, a to jí také pomohlo. Recese totiž zasáhla především střední třídu kol v cenách kolem 30 tisíc korun, poptávka po drahých kolech naopak roste. Těch nejdražších se zatím prodávají jen stovky, vzhledem k jejich vysoké ceně však tržby za jedno kolo této kategorie nahradí prodej deseti průměrných kol.

»Kola nad 130 tisíc kupují lidé, kteří na to mají a budou mít vždy. Možná kvůli krizi odloží nákup nového auta nebo si pořídí levnější dovolenou, ale na svém koníčku nešetří,« soudí Josef Přib, jehož firma Progress Cycle dováží zřejmě nejdražší sériové kolo na českém trhu, které se prodává za 279 tisíc korun.

Na příští rok se obchodníci s koly dívají opatrně. Pokračující krize by mohla prodeje snížit. Löffelmann se však nebojí. Na prodej jízdních kol má totiž velký vliv obrovský sportovní entuziasmus Čechů a z výzkumu firmy Unilever vyplývá, že cyklistika je nejpopulárnějším způsobem trávení volného času.

Prosazení značky pomáhají technologické novinky, které firma zavádí. Podle Löffelmanna se i na českém trhu stále více uplatňují horská kola s celoodpruženým rámem, která přinášejí vyšší jízdní komfort.

Mizejí klasické V-brzdy a stále běžnější jsou brzdy kotoučové, jejichž výhodou jsou stejné brzdné účinky při jakémkoli počasí. Uhlíkové slitiny, které se podílejí na snižování váhy kol, se zatím uplatňují spíše na těch dražších bicyklech.

Marcela Fialková

Recept na krizi podle firmy Specialized
- Prodat včas firmu: Zdeněk Löffelmann prodal distribuční firmu 69 Company Američanům loni krátce před začátkem recese. Tím pomohl zajistit silné finanční zázemí pro dobu krize, které nyní umožňuje expanzi do zahraničí.
- Nebát se dražšího zboží: Prodej dražších jízdních kol v době krize paradoxně roste.
- Včas zachytit módní trendy: Zatímco ne každý si může v době krize dopřát kupříkladu nový bicykl, o to více se utrácí za nákup doplňků.
- Nepodcenit práci s ochodníky: Modely pro příští sezonu představuje Specialized obchodním partnerům fyzicky už v létě.
- Vsadit na technologické novinky: I na českém trhu se stále více uplatňují kola, která přinášejí vyšší jízdní komfort.

1,5 miliardy korun
Zhruba tolik utratí ročně cyklisté za náhradní díly a doplňky.

Seriál: Jak vyzrát na krizi
Připravujeme profily firem
- Top Tisk Obaly
- FEI Company Czech Republic
- TOP Moravia Q

Související