Asset - Půjčka, zisk, výdělek, výhoda, to vše znamená výraz asset. Dokonce pro lidi z branže není synonymum pro majetkovou hodnotu vždy jasné, neboť také zaměstnanci firmy se označují výrazem asset. Z hlediska porozumění to znamená spíše ztrátu.
Benchmark - Tento odborný výraz pochází z oblasti geografie, kde znamená měření oproti referenčnímu bodu. Ovšem ani moderní satelitní technika jej nevytlačila. V oblasti zlepšování je benchmark dosažení úrovně "nejlepšího ve své kategorii" (best-in-class). Dosažení této úrovně je oním referenčním bodem a normou excelence oproti podobným procesům nebo výkonům, které měříme.
Challenge - Jestliže konkurence přišla na trh s novým, úspěšným produktem a vy sami jste tento trend zaspali, je nutné přijít s novou, strhující ideou nebo s rozptylující výzvou. V opačném případě se váš šéf postará o challenge - a vy o hledání nového zaměstnání.
Orientace na výsledek - Hru některých fotbalových mužstev je možné shrnout následovně: ne příliš hezká, ale úspěšná. Manažeři si také osvojili, že jejich práce je orientovaná na výsledek. Je to vlastně samozřejmé, ale vyznění je dynamičtější.
Forecast - Jednoduché předpovědi se dnes nazývají forecast. I ze studií se stávají forecast-programy. Vyzněním to připomíná spíše věštění z křišťálové koule.
Gap - Tento výraz znamená mezeru a používá se vždy, když něco není tak, jak má být. Když vše nejde podle plánu a vznikne mezera - gap. Je to přátelštější výraz nežli propast.
Handling - Tento výraz se používá v souvislosti s vyřizováním úkolů. Dokonce i doprava materiálu se dnes nazývá Material Handling. Jedná se o jazykový omyl, nebo, jak by řekl Brit, abnormal handling.
Incentives - Zde máme co do činění s výkonnostními stimuly pro zaměstnance.
Junk - Junk-Mails vám plní koš, Junk-Bonds připraví investory o úspory a Junk-Science jsou pseudovědecké studie, které hlásají, že hamburgery jsou zdravé. A přitom je to jen Junk-Food - lze se ho vzdát stejně jako tohoto výrazu.
Kernkompetenz - Jádro je ve všem. Lepší je ovšem prokousat se tlustou vrstvou nepotřebných vědomostí a v jádru narazit na základní kompetenci.
Leadership - V současné době se mnoho vedoucích pracovníků označuje termínem leader. V angličtině se však nazývají CEO nebo Executives.
Mindset - Zákazníci mají Mindset, vedoucí pracovníci mají Global-Mindset a manažeři chtějí Change of Mindset ve své firmě. Zní to velkolepě, je to ale banální - míněn je způsob myšlení.
Nonprofit - Vždy když určitým skupinám údajně nejde o byznys, patří do kategorie neziskových organizací. Obecně prospěšný by byl návrat ke starému označení.
Offshoring - Jestliže jsou části podniků odsunuty do zemí s nízkými mzdami, zní to jako obchodování v malém. Až s pomocí termínu Offshoring se vyjádří celková velikost firmy.
Pipeline - I firmy, které neobchodují s ropou, schovávají v temnotě takových jazykových rour prchavé nápady, které nakonec ani nejsou uskutečněny.
Q-and-A-Session - Hlavní rozdíl mezi session a diskusním fórem, během něhož se střídají otevřené otázky a upřímné odpovědi, je právě v nepřítomnosti upřímných odpovědí.
Roadmap - Kdo tím myslí silniční mapy, je na omylu. Termínem roadmap se dnes označuje pracovní harmonogram. Díky tomu ale projekty rychleji hotovy nebudou!
Suboptimální - Takto např. označil bývalý německý kancléř G. Schröder výsledek voleb a vítězství Angely Merkelové. Některým voličům to tehdy připadalo spíš úplně mimo.
Tool - Tento termín pochází původně z oblasti stavebního prostředí - jde o nástroje. Během rychlého vývoje počítačů se tak začaly nazývat i pomocné programy. Hlavní rozdíl mezi původním a novým významem: nižší nebezpečí úrazu.
USP - Jestliže má produkt Unique Selling Proposition liší se od konkurence. Některá personální oddělení to mezitím začala požadovat i od uchazečů o práci.
Vision - Tento termín by se měl používat s mírou, vize nesmějí přejít v halucinace.
Workflow - Vše teče, domníval se filozof Heraklit před 2500 lety. Zde se jedná o tok informací v podnikovém procesu a jejich automatizované řízení. Výjimka: flow v zaměstnání - tento termín vymyslel americký psycholog Mihaly Csikszentmihalyi a myslel tím, že všichni jsou na tom dobře.
X-tra - Znamená extra mnoho, extra skvělé nebo extra oblíbené v reklamních kruzích.
Young Professionals - Jsou mladí lidé, lační po úspěchu, kteří mají nejlepší známky, praxi a první projekty za sebou. Někdy se jim také říká highpotentials. Přitom se neodlišují od mladých lidí nastupujících do zaměstnání s prvními nabytými zkušenostmi.
Matthes, S., Röbisch, K.: Modern Talking. Wirtschaftswoche, 21. 5. 2007, s. 111 - 114; výtah
- ks -