Pojem podniková kultura lze chápat různě, ale určité prvky jsou společné: sdílené hodnoty, předpoklady, názory, očekávání, postoje, normy, které jsou v podnikové kultuře, a především v myšlení a jednání zaměstnanců, relativně stabilní. Podniková kultura ovlivňuje cíle, nástroje a způsoby jednání. Je zdrojem motivace či naopak demotivace, spokojenosti či nespokojenosti zaměstnanců. Sdílené hodnoty a předpoklady jsou základem pro typické chování jedinců a zdrojem pro posouzení akceptace či neakceptace jejich chování.
Podle většiny autorů věnujících se této problematice má podniková kultura především tyto funkce:
snižuje konflikty uvnitř podniku (i přes existenci různých subkultur existuje kultura dominantní, zajišťující soudržnost), zabezpečuje kontinuitu, usnadňuje a zprostředkovává koordinaci, kontrolu a komunikaci (zajišťuje harmonii organizace a stará se o disciplínu, resp. žádoucí chování zaměstnanců),
snižuje nejistotu pracovníků a ovlivňuje pracovní spokojenost a emocionální pohodu (pracovníci ví, co se od nich očekává a jak se věci mají dělat),
je zdrojem motivace (ztotožnění s organizací vede k vyšším výkonům a práce v organizaci je brána jako poslání),
je konkurenční výhodou (vnímání a myšlení lidí žádoucím způsobem zaměřené je pro organizaci výhodou, kterou nelze rychle a snadno napodobit).
Podniková kultura podle VW je ovlivněna mnoha faktory (viz. obr. 1).
HODNOTY VE ŠKODA AUTO
Hodnoty jsou tím, co je považováno za důležité a čemu přikládá jednotlivec či skupina význam. Vyjadřují obecné preference a základním způsobem ovlivňují posuzování "dobré - špatné". Individuální hodnotový systém vstupuje do rozhodování člověka v tom, co je pro něj osobně významné.
Vedle toho organizační hodnoty vyjadřují to, čemu je v organizaci přikládán význam jako celku, to, co považují zaměstnanci za významné a co by se pro organizaci mělo dělat. Tyto hodnoty mají také regulující a určující funkci. Bývají ve větší či menší míře obsaženy ve filozofii či misi firmy a doplňovány artefakty na nejviditelnější úrovni organizační kultury.
Hodnoty v organizaci jsou utvářeny samovolně ve chvílích, kdy je určitý způsob řešení či jednání úspěšný. Vnímaný úspěch zakotvuje v myšlení členů a přetváří se na sdílenou hodnotu. Pokud ale určité hodnoty nejsou zvnitřněny, mohou představovat pouze hodnoty deklarované. To vede k demonstrativní konformitě v jednání jednotlivců. Nejsilněji zakotvené hodnoty jsou v souladu s nejhlubší a neuvědomovanou úrovní kultury.
Změna hodnot a tím i změna podnikové kultury je dlouhodobý proces, nicméně špičkové firmy se do něho pouštějí. Škoda Auto v poslední době dokončila hlavní implementační fáze nových koncernových hodnot a zásad. Patři k nim: vstřícnost k zákazníkovi, maximální výkonnost, tvorba hodnot, inovativnost, respekt, odpovědnost a udržitelný rozvoj. Tyto hodnoty mají být ctěny všemi pracovníky koncernu Volkswagen, který o jejich "zvnitřnění" usiluje řadou návodných opatření. Například:
MOTIVAČNÍ KLIP k novým koncernovým hodnotám
"Co nás pohání?"
- "Není to síla nejsilnějších motorů na světě. Je to tvoje vůle je zítra změnit." => Tvoje inovativnost.
- "Není to pýcha, že jsme jeden z největších automobilových koncernů na světě. Je to tvoje snaha podat každý den ten nejlepší výkon." => Tvoje maximální výkonnost.
- "Není to skutečnost, že 80 milionů lidí jezdí v našich autech. Je to tvůj postoj, že potřeby každého jednotlivce bereš vážně." => Tvoje vstřícnost k zákazníkovi.
- "Není to naším výkonem, že vyrobíme každý rok 5 milionů vozů. Je to tím, že každý vyrábí tak, jako by to bylo tvoje vlastní." => Tvoje odpovědnost.
- "Není to naše jistota, že jsme dnes před ostatními. Je to tvoje práce dnes, která nám přinese úspěch zítra." => Tvůj udržitelný rozvoj.
- "Není to velikost našich značek. Je to tvůj respekt před kompetencí tvých spolupracovníků a výkonu tvých 360 tisíců kolegů." => Tvůj respekt.
- "Není to otázkou toho, jaký zisk děláte. Je to tvoje síla, že na svém pracovišti tvoříš hodnoty." => Tvoje tvorba hodnot.
"Tvůj úspěch určuje náš úspěch..."
PLAKÁT s fotografií automobilu prezentující nové hodnoty VW tak, aby byly přijatelné a snadno pochopitelné naprosto všem zaměstnancům.
SVÁZANÉ KARTIČKY
Pro zavedení určitých symbolů do praxe nechala Škoda Auto vyrobit svázané kartičky. Na každé kartičce byla uvedena vždy jedna hodnota a její popis. Zároveň se k nim připojily kartičky "zelená", "žlutá" a "červená". Je to podobné, jako když fotbalový sudí v případě faulu (či nesportovního jednání) upozorní na přestupek žlutou kartou a v případě opakování přestupku nebo za závažný přestupek uděluje kartu červenou a hráče vyloučí.
ROZVOJ VÝKONNOSTI
Cílem projektu "Zavádění nových koncernových hodnot a zásad" (KLL - Konzernleitlinien), v němž jde o "duševní výkonnost", je změna chování zaměstnanců, opuštění špatných návyků, navázání účinné spolupráce, posílení otevřenosti a odvahy.
Vedle zavádění nových hodnot a zásad jde vedení koncernu o redukci nákladů. Příslušný program se nazývá ForMotion a je zaměřen na "fyzickou výkonnost". Jeho cílem je snížit náklady, zavést úsporná opatření a využít synergické efekty. Krom definování a vyhledávání úsporných a synergických potenciálů jde o odhalení zbytečných nákladů a nacházení dalších možností úspor.
Vedení koncernu VW vidí ve změně, kterou mají oba projekty přinést, především posílení spolupráce mezi útvary a využití veškerého potenciálu společnosti. "Jestliže chceme výrazně redukovat náklady, fixní a oběžné prostředky, pak musíme maximálně využít veškerý svůj potenciál. Nejvýznamnějším nevyužitým potenciálem v našem podniku je povaha a způsob, jakým vzájemně spolupracujeme. Nemůžeme optimalizovat pouze v rámci jednotlivých útvarů, nýbrž napříč celou společností přes všechna oddělení, oblasti, značky a části koncernu," řekl Bernd Pischetsrieder, předchozí předseda představenstva koncernu VW.
Nakolik se zmíněné projekty ve firmě podaří realizovat, to se teprve ukáže. Dá se však předpokládat, že díky postupné infiltraci nových hodnot do stylu řízení, projevující se změnou chování, dojde nakonec i k žádoucí resp. přijatelné míře sladění organizačních a individuálních hodnot.
Ing. David Smetánka
VŠE Praha
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



