Na českých nádražích ubudou ve druhém pololetí roku pokladny a naopak přibudou nové jízdenkové automaty. U nich bude možné platit kartou, mincemi i bankovkami, uvedl generální ředitel Českých drah (ČD) Josef Bazala. Další chystaná změna se týká cestujících v první třídě vlaků kategorie Pendolino. "Zjistili jsme, že požadují lepší služby a byli by ochotni si za ně připlatit," tvrdí Bazala. V první třídě SuperCity by tak mohlo dojít k zdražení až o čtvrtinu. Cestující by dostali malé občerstvení a nápoje obdobně jako v letadle. Měli by navíc k dispozici jednoho stevarda, širší nabídku pokrmů a snad i nějaký hodnotnější tisk.
ČD mají ambiciózní cíl. Za celý rok chtějí vykázat zisk ve výši 50 milionů korun. Už první čtvrtletí znamenalo přelom, když zisk dosáhl asi 15 milionů. Hospodářský růst, přeplněné dálnice a mýto oživují zájem o nákladní dopravu. Zvýšení výkonů souvisí hlavně s rozmachem hutnictví na Ostravsku a s přepravou dřeva. Roste však i počet cestujících na dálkových tratích. Některé spoje do Ostravy jsou plně obsazené. Kdo si nekoupí jízdenku včas, má smůlu.
Během letošního roku uvedou dráhy do provozu například devět příměstských jednotek CityElefant, 27 motorových jednotek Regionova a 22 nových osobních vozů od společnosti Siemens. Zájem o Pendolina vede ČD k úvahám o pořízení dalších komfortních rychlovlaků. Do letošního podzimu by mělo dojít k vyčlenění nákladní dopravy do samostatné společnosti ČD Cargo. Od začátku příštího roku odejdou z ČD také lidé, kteří dosud pečují například o údržbu tratí a zabezpečovacích zařízení. Přejdou do Správy železniční dopravní cesty.
KOR
FM
JIK