Současný knižní trh je přesycen publikacemi z oblasti managementu. Čtenář si proto jen obtížně vybírá mezi stovkami různých titulů a často bohužel zjišťuje, že zakoupená kniha pouze opakuje to, co je již všeobecně známé, popsané v mnoha předchozích publikacích a někdy dokonce již zavedené do praxe. Přesto i v této situaci vzbudí u českých čtenářů pozornost kniha "Štíhlý a inovativní podnik" autorské dvojice Ján Košturiak a Zbyněk Frolík, dobře známé i čtenářům MŘ.*) První je špičkovým odborníkem z oblasti managementu a druhý, zakladatel a generální ředitel společnosti Linet, je jedním z nejúspěšnějších českých podnikatelů současné doby.

Oba jmenovaní jsou současně zakladateli a provozovateli soukromé vysoké školy (Akademie produktivity a inovací - API), která poskytuje netradiční formu postgraduálního vzdělávání z oblasti podnikového managementu. To vše je zárukou, že kniha neobsahuje žádné poučky stěží použitelné v praxi, ale naopak je naplněna poznatky získanými při úspěšné inovativní činnosti firmy Linet, která v současnosti dobývá svět.

V první části knihy je názorně popsána problematika štíhlého podniku a jeho jednotlivých prvků, v druhé části se autoři zabývají problémy inovací a jejich řízením. Metodické návody jsou doprovázeny konkrétními příklady z firmy Linet, která z hlediska inovativnosti patří k českým, a ve svém oboru (lůžka pro zdravotnictví) i světovým špičkám. Každý čtenář jistě ocení přístupný způsob vysvětlení problematiky i vynikající grafické ukázky, které značně urychlují čtení a pochopení textu.

Kniha je ojedinělým dílem již tím, že jedním z klíčových autorů je současný osvícený a úspěšný podnikatel (stěží mezi současnými podnikateli najdeme obdobu), čímž nabývá na přesvědčivosti a inspirativnosti. Obsah knihy je proto užitečnou pomůckou pro každého, kdo se zabývá řízením firmy a lze ji každému manažerovi vřele doporučit.

Prof. Zdeněk Souček

*) Viz např. J. Košturiak: Česká škola managementu v MŘ č. 1/2006, s. 6 - 9; Principy "lean" a inovace v MŘ č. 7/2006, s. 25 - 28; Z. Frolík: Nechceme školit, ale budovat dovednosti v MŘ č. 12/2005, s. 6 - 9; Rozvoj lidí = rozvoj znalostí a dovedností v MŘ č. 1/2006, s. 64 - 66;
Související